Geen titel
Titel:
”Het Messiaanse volk. De plaats van Israël binnen een gereformeerd kader”
Auteur: dr. ir. Gert Jan Boender
Uitgeverij: Chai Pers, Nijkerk 2001
ISBN 90 73632 06 4
Pagina’s: 96
Prijs: € 7,94. Onder de opmerkelijke titel ”Het messiaanse volk” verscheen een boekje van de hand van dr. ir. G. J. Boender. Hoewel men zich kan afvragen of deze benaming helemaal terecht is, is zij wel duidelijk. De auteur onderstreept daarmee terecht de bijzondere en onlosmakelijke verbondenheid van de Messias met Zijn volk Israël.
Het is dr. Boender erom begonnen vanuit de Schrift de plaats van Israël aan te wijzen. Hij wil dat doen binnen een gereformeerd kader. Dat is vanuit zijn kerkelijke achtergrond begrijpelijk, en ook waardevol. Daarbij wordt immers duidelijk, dat het God niet slechts om Israël gaat, maar dat het Hem in Zijn handelen met Israël om heel Zijn wereld gaat. Opvallend is, dat de schrijver de relatie van God tot Israël fundeert in het verbond met Abraham, terwijl het ”verbond der verlossing” met de Messias als de Knecht des Heeren gestalte krijgt in het verbond met David. Beide verbonden zijn niettemin in wezen messiaans en eeuwig van aard, in onderscheid van het Sinaï-verbond met zijn tijdelijk karakter. Evenzeer echter is het verbond met Noach als het verbond met de wereld messiaans te duiden. Deze drie verbonden vallen binnen het raam van het messiaanse verbond, dat in de eeuwigheid gesloten is, maar zijn uitwerking heeft in de geschiedenis van Israël én van de volkeren.
Het is duidelijk dat voor Israël en voor de kerk daaruit verschillende verplichtingen voortvloeien. De mozaïsche wet als de wet voor Israël staat zo naast de noachitische geboden, die voor de kerk van kracht zijn. Een gelovige christen komt door het bloed van Christus dan ook niet tot het verbond met Abraham, maar vindt door het geloof in de Messias zijn bestemming in het echt kind zijn van Noach, en daarmee in het echt mens zijn naar Gods bedoeling. In dat verbond met Noach heeft hij op deze wijze deel aan het messiaanse verbond en behoort hij tot het volk van God. De Messias van Israël is immers de Christus van de wereld.
Twee volken van God?
Het is niet mogelijk om in deze recensie in te gaan op de vragen, die dit boek oproept, maar zij zijn wel diepgaand te stellen. Geldt het verbond van God met Abraham inderdaad alleen voor Israël en niet voor de kerk? Hoe lezen wij dan Romeinen 11? Worden de christgelovigen niet geënt op de olijfboom van dit verbond? Zijn er dan twee volken van God, verenigd in het messiaanse verbond? Evenzo zijn er vragen ten aanzien van de messiaanse toekomst, zoals de schrijver zich die voorstelt. Het is duidelijk, dat wat de auteur te berde brengt, onze overdenking waard is. Het boek is ook niet bedoeld als een laatste antwoord op alle theologische vragen rondom ”Gods verbond en woorden”, maar nodigt juist tot gesprek uit.
De heer Boender is geen theoloog van professie, maar natuurwetenschapper. Dat hij zich tot deze studie gezet heeft, verdient veel lof. Uit zijn boek spreekt bevlogenheid, die echter de nodige nuchterheid ”bij tijden en ogenblikken” in de weg staat. Persoonlijke ontboezemingen hadden ook beter achterwege kunnen blijven. Dat neemt niet weg, dat het boek een zinvolle bijdrage levert aan de bezinning op Gods plan met Israël en de volken.