„Consument blijft terughoudend op smartphone”
AMSTERDAM (ANP) – De Nederlandse consument is terughoudender dan de consument in andere landen als het gaat om het gebruik van smartphonediensten. Circa 83 procent geeft aan moeite te hebben het nut in te zien van mobiele sociale media, zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerde studie van adviesbureau Ernst & Young.
Hoewel steeds meer mensen een smartphone of tablet aanschaffen, zijn veel Nederlanders volgens de onderzoekers nog niet overtuigd van de voordelen van dit soort diensten en muziek- of video-apps. Ongeveer 17 procent is zelfs niet van plan om van mobiele internetdiensten gebruik te maken. Ook zeggen zij te weinig kennis van bijvoorbeeld tarieven te hebben. Van de consumenten die gestopt zijn met het gebruik van mobiel internet vindt 33 procent de kosten te hoog en 22 procent is bang om per ongeluk datalimieten te overschrijden.
Daarnaast is onduidelijkheid in de omgang met privacygevoelige informatie een belangrijke reden om af te zien van het gebruik van nieuwe diensten. Veel ondervraagden gaven aan een financiële mobiele dienst als Mobile Money eerder te zullen gebruiken wanneer beter en duidelijker wordt gecommuniceerd over de maatregelen die zijn genomen om veiligheid en privacybescherming te garanderen.
Aan de enquête werkten in totaal 6000 mensen in 12 verschillende landen mee.