Viaduct verhuist 50 meter
„Wat is er te zien?” zou de willekeurige voorbijganger zich kunnen afvragen bij 500 belangstellenden die staan te dringen achter een hek net boven Maastricht. „Een paar bouwvakkers en een nieuw viaduct, is dat nu zo interessant?”
Wie beter kijkt, ziet het viaduct bewegen. Millimeter voor millimeter verschuift het naar rechts, steeds dichter naar zijn soortgenoot toe. Ja, dat kan tegenwoordig in Nederland.
Een kant-en-klaar brugdek van 120 meter lang, 15 meter breed, een gewicht van 3,5 miljoen kilo en een inhoud van 1500 kubieke meter beton, kunnen bouwvakkers door middel van computergestuurde voertuigen 50 meter verplaatsen en op de millimeter nauwkeurig op zijn plek zetten. Toch niet zo heel vreemd dat daar 500 mensen naar komen kijken.
Het nieuwe viaduct van de A2 overbrugt de A79 net boven Maastricht en is onderdeel van knooppunt Kruisdonk. Dankzij de vernieuwing van het knooppunt kan het verkeer in 2013 makkelijker van de A2 naar de A79 en vice versa.
De Limburgers zijn niet de eersten die een viaduct op deze manier plaatsen. In 2010 gebeurde hetzelfde in de Haarlemmermeerpolder, vlak bij Schiphol. Dat viaduct, onderdeel van de A5, had echter ‘maar’ een gewicht van 1 miljoen kilo en was ‘maar’ 30 meter lang. Er is altijd baas boven baas. Het wachten is op het moment dat er een compleet knooppunt op zijn plek wordt gezet.