KLM en Air France moeten nog cruciale hordes nemen
KLM en Air France zijn er nog niet uit. De twee luchtvaartmaatschappijen onderhandelen nog over enkele struikelblokken voor de vorming van een alliantie.
De gesprekken zijn inmiddels in een vergevorderd stadium beland. Het is de bedoeling dat KLM toetreedt tot de SkyTeam-alliantie, waar Air France, Alitalia en Delta Airlines deel van uitmaken. De algemene verwachting was dat de maatschappijen woensdag of donderdag een vergaande samenwerking zouden bekendmaken. Het heeft er veel van weg dat er op het laatste moment toch nog een kink in de kabel is gekomen.
KLM kwam woensdag met de mededeling dat nog cruciale hordes genomen moeten worden. Daarmee lijkt het bedrijf de hooggespannen verwachtingen over een snelle doorbraak te willen temperen. KLM wil niet reageren op deze suggestie. „Wij hebben besloten geen inhoudelijke mededelingen te doen over de gesprekken”, aldus woordvoerder Frank Houben.
Air France had volgens diverse media gisteren een bestuursvergadering gepland, waarbij de alliantieplannen onderwerp van discussie zouden zijn. Deze vergadering is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Air France liet weten dat er geen vergadering is, en dat die ook nooit officieel is aangekondigd.
De details van het verwachte verbond tussen Air France en KLM zijn onduidelijk. Een veelgenoemde optie is de oprichting van een houdstermaatschappij waarin KLM en Air France beide een belang krijgen. De luchtvaartmaatschappijen kunnen in dat geval hun nationale identiteit handhaven, zodat ze hun internationale start- en landingsrechten behouden. Veel Nederlandse deskundigen maken zich zorgen over het zelfstandig voortbestaan van het bedrijf. Ook de positie van Schiphol zou gevaar lopen, doordat de thuisbasis van Air France (luchthaven Charles de Gaulle) zich op relatief korte afstand van Amsterdam bevindt.
Hoewel de alliantie nog even op zich laat wachten, hebben de Nederlandse vakbonden al wel van zich laten horen. Ze maken zich zorgen over extra banenverlies bij KLM en op luchthaven Schiphol. De KLM-piloten overwegen zelfs al het werk neer te leggen als de maatschappij geen duidelijkheid geeft over het eventueel opnieuw schrappen van banen.
De OR van KLM vecht ook voor het behoud van zo veel mogelijk arbeidsplaatsen. De raad is bereid een beperkt aantal extra ontslagen te accepteren. „Maar het belang van het personeel gaat boven het belang van de aandeelhouders”, zei OR-voorzitter T. Delnoij woensdag. KLM voert momenteel al een reorganisatie uit waardoor 4500 arbeidsplaatsen verdwijnen.