Twijfels Kamer over winteraanpak NS
DEN HAAG – De Tweede Kamer heeft er een hard hoofd in dat het NS en ProRail de komende winter lukt om chaos op het spoor te voorkomen.
De Kamer debatteert dindagavond met minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) over treinverkeer bij winterweer. Een herhaling van de situatie van begin februari mag zich niet meer voordoen, vinden alle fracties.
Door vorst en sneeuwval werkten tal van wissels toen niet, waardoor het treinverkeer rond onder meer Utrecht en Amsterdam vastliep. Duizenden reizigers strandden. Zij werden destijds bovendien nauwelijks geïnformeerd over de situatie.
NS en ProRail hebben sindsdien tal van maatregelen genomen om dergelijke problemen te voorkomen. Zo gaan ze deze winter de dienstregeling uitdunnen als er kans is op 3 centimeter sneeuw of 10 graden vorst. De verwachting is dat er daardoor op ongeveer twaalf dagen per jaar minder treinen rijden. PvdA, CDA en D66 vragen zich echter af of de inzet van minder treinen wel een goede oplossing is.
Ook de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), de branchevereniging van private bus- en spoorvervoerders (waaronder Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion), zet daar vraagtekens bij. „Wij blijven zolang mogelijk rijden volgens de normale dienstregeling”, aldus een woordvoerder van FMN. De private vervoerders zullen pas treinen schrappen als op de dag zelf blijkt dat het echt niet anders kan. De overgebleven treinen blijven volgens een vaste dienstregeling rijden.
„Uitdunnen in de winter is voor de reiziger een ijskoude achteruitgang”, aldus de woordvoerder. „Je laat mensen dan in bar en boos weer tot een uur wachten.”
De FMN heeft zijn aanpak afgekeken van Zwitserse spoorbedrijven. Op verzoek van de federatie had adviesbureau Twynstra Gudde bekeken wat de regionale vervoerders daarvan konden leren. NS en ProRail kunnen daar ook wat van opsteken, meent Twynstra Gudde.