Kliksafe biedt klant keuze over filter
NUNSPEET – Internetprovider Kliksafe gaat zijn werkwijze aanpassen door klanten de zeggenschap over het internetfilter te geven. Dat bevestigde Kliksafedirecteur Bert Jan Peters maandagmorgen desgevraagd.
De internetfilteraar heeft vrijdagmiddag haar klanten laten weten hoe hij tegemoet wil komen aan de dit jaar gewijzigde wetgeving omtrent netneutraliteit. Die nieuwe wet verplicht internetfilteraars om hun klanten zelf het filter aan en uit te kunnen laten zetten.
Om aan de wet te voldoen zal Kliksafe zijn klanten, door hun een wachtwoord te verstrekken, vanaf 2013 de zeggenschap geven over het internetfilter. Het bedrijf biedt klanten echter tevens de mogelijkheid om dit wachtwoord vervolgens weer in beheer te geven bij een onafhankelijke stichting.
„Hierdoor kunnen klanten van Kliksafe vasthouden aan de principiële keuze voor een filter dat niet zomaar uit te schakelen is”, aldus Peters.
Op dit moment is Kliksafe nog bezig met de concrete uitwerking van de nieuwe werkwijze, die vanaf 1 januari zal gelden voor alle nieuwe klanten. Voor bestaande klanten geldt de nieuwe werkwijze vanaf de datum van contractverlenging.
Nog niet duidelijk is of er voor het wachtwoordbeheer aansluiting zal worden gezocht bij de bestaande Stichting Verantwoord Mediagebruik, of dat hiervoor een nieuwe stichting in het leven zal worden geroepen.
De nieuwe Telecommunicatiewet werd in mei aangenomen in de Senaat nadat de Tweede Kamer de wet al in 2011 accordeerde. Letterlijk staat in de wet dat internetaanbieders vanaf 2013 hun klanten niet mogen „belemmeren of vertragen” in de toegang tot het web. De zogenoemde netneutraliteit die hierdoor ontstaat, moet een volledige internetvrijheid garanderen. Daarmee moet worden voorkomen dat bedrijven, zoals KPN vorig jaar aankondigde, de toegang tot internetdiensten –zoals WhatsApp (sms) of Skype (bellen)– bemoeilijken, blokkeren of alleen nog openstellen voor klanten die extra betalen. Ook mogen internetaanbieders en websites niet langer zonder toestemming het surfgedrag van hun klanten of bezoekers vergaand monitoren.