Markt mobiel bellen groeit ruim 10 procent
De omzet van bedrijven voor mobiele telefonie groeit dit jaar met circa 10 tot 15 procent.
In de eerste zes maanden realiseerden de vijf in Nederland actieve ondernemingen (KPN, Vodafone, T-Mobile, Orange en Telfort) een gezamenlijke omzet van 2,6 miljard euro. Ongeveer 11,9 miljoen mensen in Nederland hebben een mobieltje, zo meldde onderzoeks- en consultantbedrijf Telecom.paper dinsdag.
Aan het einde van dit jaar hebben meer dan 12 miljoen Nederlanders een mobiele telefoon, zo verwachten de onderzoekers. De totale omzet van de vijf bedrijven komt in 2003 vermoedelijk uit op tussen de 5,3 en de 5,4 miljard euro. Vorig jaar was dat 4,7 miljard euro.
T-Mobile (plus 1,6 procent), Vodafone en Orange (beide plus 0,1 procent) wonnen in het eerste halfjaar marktaandeel ten koste van Telfort (min 0,8 procent) en KPN (min 1 procent). KPN heeft ruim 40 procent van de markt in handen, Vodafone is op ruime afstand de tweede partij op de Nederlandse markt met een aandeel van 26,6 procent. Daarna volgen T-Mobile (13,6 procent), Telfort (9,9 procent) en Orange (8,9 procent).
Aan het einde van de eerste helft van dit jaar had 40,1 procent van alle mobiele bellers een abonnement. In december 2002 was dat 38 procent. De gemiddelde uitgaven per maand voor het mobieltje (sms-en, abonnement en dergelijke) bedragen 37 euro.
Het aandeel ”non-voice” op de omzet bij mobiele telefoons, dus alles waarbij niet wordt gesproken, zoals sms-jes (tekstberichten) en mms-jes (beeld en geluid), was over de eerste helft van dit jaar 253 miljoen euro. Telecom.paper verwacht dat het aandeel non-voice in 2007 ruim een kwart van de totale omzet bedraagt.