Mecom ziet reclameomzet steeds harder dalen
LONDEN (ANP) – Het Britse mediaconcern Mecom ziet de omzet uit advertenties steeds sneller dalen. In het derde kwartaal namen de reclame-inkomsten met 20 procent af, na een daling met 15 procent in de eerste jaarhelft. Dat meldde de eigenaar het Nederlandse krantenbedrijf Wegener donderdag.
In Nederland daalden de opbrengsten uit advertenties met 21 procent, na een terugval van 16 procent in het eerste halfjaar. In Polen gingen de zaken op het commerciële vlak nog slechter. Daar kwam 22 procent minder omzet uit reclame binnen.
De voortgaande daling van de reclame-inkomsten weerspiegelt volgens Mecom de aanhoudende economische stagnatie en onzekerheid bij consumenten. De totale omzet van het concern viel 10 procent lager uit dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.
Ondanks de flinke terugval van de omzet daalde de operationele winst (ebitda) slechts „marginaal”. Mecom dankt dat aan kostenbesparingen, onder meer bij Wegener, die in de tweede jaarhelft hun vruchten beginnen af te werpen. Het bedrijf handhaaft zijn eerder afgegeven winstverwachting: een operationeel resultaat tussen de 85 en 95 miljoen euro.