Kamer nog niet gerust op aanpak winterweer
DEN HAAG (ANP) – Een meerderheid van de Tweede Kamer is er niet gerust op dat de komende winter geen chaotische taferelen meer zullen ontstaan op het spoor. Onder meer PvdA, SP, D66 en GroenLinks maken zich grote zorgen, bleek woensdag.
PvdA-Kamerlid Jacques Monasch vindt dat de Kamer donderdag niet zoals gepland in debat kan met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) als zij een aantal rapporten van de NS over het winterweer niet naar de Kamer stuurt. Eerder werd in de media gemeld dat die rapporten wijzen op een communicatieprobleem, terwijl de plannen van de NS en spoorbeheerder ProRail meer gericht zijn op het oplossen van technische problemen.
Monasch wil niet alleen over technische oplossingen praten, als er ook problemen zijn met de communicatie. Daar is Liesbeth van Tongeren van GroenLinks het mee eens, want „met het verwarmen van wissels los je slechte communicatie niet op”. „We weten pas zeker wat de oorzaak is, als we een samenvatting of een analyse van de interne rapporten krijgen.”
De Kamer eist dan ook dat Schultz woensdagmiddag de rapporten nog opstuurt. De VVD is het daar niet mee eens. Kamerlid Ton Elias vindt, net als de minister, dat bedrijfsgevoelige informatie niet naar buiten moet worden gebracht. Bovendien heeft de minister de belangrijkste conclusies uit de rapporten in een brief aan de Kamer gezet, stelde zij al.
SP-Kamerlid Farshad Bashir vreest ook dat het spoor niet klaar is voor het winterweer. Hij stelt dat de oorzaak van de problemen niet wordt opgelost zolang NS en ProRail niet worden samengevoegd. Dat zou namelijk de communicatie verbeteren. Hij is ook niet blij met het plan om minder treinen te laten rijden op winterse dagen. „Daarmee bevestigen NS en ProRail dat ze nog niet klaar zijn voor de winter. Anders zouden ze hun best wel doen om de treinen rijdend te houden.”
D66 wil ook liever dat NS en ProRail kiezen voor een andere dienstregeling in plaats van een karige dienstregeling. Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dan ook af van het taboe op het rondje rond de kerk, waarbij treinen en personeel heen en weer pendelen. „Dat moet kunnen bij calamiteiten of slecht weer”, stelt zij.