Omzet AH daalt harder dan bij concurrentie
De omzet van supermarktconcern Albert Heijn daalt harder dan die van de concurrentie.
Het bedrijf zegt dat de omzet vorige week met enkele procenten is gedaald. Uit gegevens van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat de hele sector vorige week slechts 1 procent inleverde tot een bedrag van 461 miljoen euro.
Sinds de commotie over het loon van topman A. Moberg tijdens de aandeelhoudersvergadering bijna twee weken geleden is de omzet hard gedaald. „We hebben direct na de aandeelhoudersvergadering en begin vorige week wel wat gemerkt”, zei een woordvoerder van het Zaanse concern dinsdagmorgen. Van een boycot van consumenten is volgens hem echter geen sprake. „In september zijn de mensen net terug van vakantie en geven ze minder uit aan boodschappen.” Albert Heijn leverde het afgelopen jaar al een flink marktaandeel in.
In het tweede kwartaal van dit jaar had de keten volgens gegevens van GfK 22,1 procent van de markt in handen. Een jaar eerder was dat nog 24,5 procent. Albert Heijn had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 22,8 procent, tegen 24,7 een jaar eerder. Elk procentpunt marktaandeel betekent op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro.
Albert Heijn draaide volgens de woordvoerder „enkele procenten” minder omzet. Hij wilde niet zeggen of het 2 of 4 procent is, „maar het overschreed niet de 5 procent.” Pas over enkele weken verwacht hij een mogelijk effect van een boycot te kunnen melden. Consumenten zijn eerder opgeroepen niet in de supermarkten van Albert Heijn te gaan winkelen.
Klanten zien Albert Heijn als een relatief dure winkel. Om het tij te keren presenteerde het supermarktbedrijf recentelijk een nieuwe reclamestrategie, waarop de nadruk ligt op het grote voordeel dat in de winkel is te behalen.