Consument

Subaru BRZ: onvervalste sporter

Het lijkt alsof door allerhande milieumaatregelen en hogere belastingen het genot in autorijden langzaam naar de achtergrond verdwijnt. Subaru bewijst echter met de nieuwe BRZ het tegendeel.

Tony Vos
5 October 2012 20:49Gewijzigd op 14 November 2020 23:35
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

De nieuwe Subaru BRZ is een aantrekkelijk ogende, louter achterwielaangedreven 2+2-coupé, die uit een bijzondere samenwerking is ontstaan. Het grote Toyota heeft een flink belang in Subaru. Daaruit ontstond een gezamenlijk project om te komen tot één auto, zeg maar als een wat late opvolger van de vroegere Toyota Celica. De coupéhistorie van Subaru ligt nog wat verder weg.

De Subaru BRZ en de Toyota GT86 zijn tweelingbroers. De uiterlijke verschillen beperken zich tot logo’s en details, zoals de roostertjes op de voorschermen bij de Subaru. Aan de buitenkant valt het rijplezier al deels af te lezen. Zo staan de voorwielen zo ver mogelijk uit elkaar; ze worden keurig door de spatborden gevolgd. De motorkap ligt opvallend lager. Het profiel toont een relatief lange deur, met een klein zijruitje erachter en een compacte achtersteven. Die is eveneens krachtig gevormd, met een diffuser in de bumper voor een gunstige luchtgeleiding en een scherp gesneden losse spoiler op het kofferdeksel.

De Subaru heeft dus geen derde deur. Het bagagevolume van 234 liter is slechts via het kofferdeksel te bereiken. Het volume is niet overdreven, maar de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt om de capaciteit uit te breiden. Dat biedt voldoende extra bagagemogelijkheden. Hoofd- en beenruimte achterin zijn zo gering dat geen weldenkend mens daar plaats wil nemen. Voor optimale lol is het dan ook verstandig om voorin plaats te nemen, het liefst op de bestuurdersstoel!

Die stoelen zijn sportief van snit, hebben vast gemonteerde hoofdsteunen en ondersteunen prima langs de bovenbenen, de lendenen en ook de schouders. Eenmaal gezeten en ingesnoerd kijk je dan naar een relatief eenvoudig samengesteld dashboard.

In het interieur gaat het niet om uiterlijk vertoon. Alles wat nodig is, is in de auto aanwezig, maar daar blijft het ook bij. De vorm van het dashboardlichaam is niet bijzonder, en dat geldt ook voor de materialen. Subaru en Toyota hebben vooral geïnvesteerd in rijkarakter en techniek.

De 2 liter boxermotor zonder turbo is afkomstig van Subaru, maar is samen met Toyota verder doorontwikkeld. Daar komt namelijk de directe inspuiting vandaan. Het resultaat blijkt een potente vierpitter met 200 pk aan vermogen en een koppel van 205 Nm bij 6400 tpm. Vooral dat laatste geeft aan dat de krachtbron graag wat meer toeren draait om tot de maximale prestaties te komen. De acceleratie naar 100 km/u in 7,6 seconden en een top van 226 km/u klinken aardig, maar zijn niet meer van belang als de eerste versnelling wordt ingeschakeld en de koppeling omhoogkomt.

De boxermotor ligt zo laag mogelijk onder de kap en dat verklaart de lage neus. Hierdoor heeft de auto een mooi laag zwaartepunt, ook nog eens versterkt door de lage carrosserie. De afstemming van het onderstel is een sportwagen waardig zonder extreem te zijn. Op lange ritten is het voldoende comfortabel aan boord.

De snelweg vormt geen uitdaging voor de BRZ, bochtige plattelandswegen zijn eerder zijn domicilie. Messcherp stuurt de auto een bocht in en gedecideerd volgt hij de aangegeven koers.

De gewichtsverdeling tussen voor- en achteras nadert ook de ideale verhouding, waardoor er puur en haast ouderwets rijplezier wordt geboden. Natuurlijk zijn er een paar elektronische voorzieningen die bij onverwachte omstandigheden ingrijpen, maar ondanks dat is het van iedere meter genieten. Eindelijk weer eens een auto die gemaakt is om volop plezier aan te beleven.

Het geluid is niet overdreven aanwezig, maar uit de uitlaat klinkt de BRZ gewoon goed. De vierwielaandrijving, zo kenmerkend voor een Subaru, wordt beslist niet gemist; sterker nog, het is een voordeel dat deze voorziening achterwege is gebleven. De 2 liter boxer blijkt niet echt zuinig: 1 op 9 is de praktijk.

Subaru heeft met de BRZ een geweldig rij-ijzer neergezet voor de echte liefhebber. De vanafprijs is 37.995 euro. Voor 41.995 euro is de optimale variant te koop; bij deze versie is er een automaat zonder meerprijs.


Subaru BRZ Sport Executive

Topsnelheid

226 km/h

Acceleratie

7,6 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 9,0 km.

CO2-uitstoot

181 g/km

Energieklasse: E


vormgeving ++

Subaru geeft de nieuwe BRZ een aantrekkelijke vormgeving mee die ervoor zorgt dat medeweggebruikers omkijken. Toch is de uitstraling niet overdone.

onderstel ++

De kartachtige afstemming van het onderstel werkt aanstekelijk. Dit is zo’n auto waarmee de berijder ’s avonds voor thuiskomst nog graag een stukje om rijdt.

interieur +/-

Eenvoud siert het interieur. Aan vormgeving en uitvoering van het dashboard is niet al te veel werk besteed. Dat legt de nadruk weer waar het om gaat: rijden.

stoelen +

De kuipstoelen in de BRZ ondersteunen chauffeur en passagier uitstekend, niet alleen aan de zijkanten, maar ook wat de schouders betreft.

ruimte +/-

De achterbank is door de weinige ruimte niet geschikt voor volwassenen. Wel kan de rugleuning worden neergeklapt om het bescheiden bagagevolume te vergroten.

Topsnelheid

226 km/h

Acceleratie

7,6 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 9,0 km.

CO2-uitstoot

181 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer