Economie

Nederlandse autofabrikant NedCar kan weer vooruit

BORN – Na een lange periode van onzekerheid is de toekomst van NedCar maandag veiliggesteld. Met de gebouwen en het materiaal dat eigenaar Mitsubi­shi achterlaat, kan Nederlands enige grote autofabriek weer aan de toekomst denken.

Redactie economie
2 October 2012 11:28Gewijzigd op 14 November 2020 23:29
Foto ANP
Foto ANP

NedCar begon in 1967 als gloednieuwe fabriek van DAF voor de productie van personenauto’s. De fabriek moest in Limburg na de sluiting van de mijnen werkgelegenheid bieden. Sindsdien zijn er in Born meer dan 4,5 miljoen auto’s geproduceerd onder achtereenvolgens de merken DAF, Volvo en Mitsubishi.

Mitsubishi, sinds 2000 eigenaar, kondigde eerder aan dat het eind dit jaar stopt met de productie van Colts en Outlanders bij NedCar. Maandag werden de papieren getekend waarmee de overname van NedCar door het bedrijf VDL uit Eindhoven een feit werd. Vanaf medio 2014 kunnen in de Limburgse fabriek Mini’s voor BMW worden gemaakt.

Mogelijk blijft het niet bij Mini’s alleen. Directeur Wim van der Leegte van VDL zei maandag tegen RTL Nieuws dat er bij NedCar wellicht ook Jaguars en Landrovers gemaakt gaan worden. De eerste gesprekken hierover zijn al gevoerd. VDL is nu al leverancier van Jaguar en Landrover.

Vooralsnog is een extra afnemer voor NedCar niet nodig. „BMW eist veel productiecapaciteit op en die heeft eerste keus”, verklaarde Van der Leegte. De fabriek in Born heeft een capaciteit voor de productie van circa 200.000 auto’s per jaar, op basis van tweeploegendiensten.

Joost Goovaarts, directeur van NedCar, ziet de toekomst optimistisch tegemoet. „Als we op tijd kunnen starten, de kwaliteit van de auto’s prima is en we binnen de kosten blijven, dan is verdere groei mogelijk. BMW heeft een sterk geloof in deze fabriek, maar je moet het bewijzen”, aldus Govaarts. „BMW is niet over één nacht ijs gegaan, de eerste contacten waren er een jaar geleden al. We hadden het voordeel dat we succesvolle productiestarts op onze cv hebben staan.”

Ook minister Verhagen (Economische Zaken) is opgelucht dat NedCar een doorstart kan maken. „Het leek er lang op dat het niet zou lukken. Ik ben blij dat we samen NedCar nooit hebben opgegeven”, zei de minister.

Verhagen en zijn ministerie speelden een belangrijke rol in de overname van NedCar. Zo vloog Verhagen begin dit jaar naar Japan, waar hij met Mit­subishitopman Matsuko sprak over de verkoop van de fabriek. En toen de onderhandelingen met VDL en Mitsubishi later in een impasse leken te belanden, zocht de bewindsman opnieuw contact met de Mitsubishi­top waarna er toch verder werd gesproken.

Ook de vakbonden zijn blij dat de doorstart definitief is geworden. FNV Bondgenoten deelde rode rozen uit om aan te geven dat wat begon als een nachtmerrie met een ten dode opgeschreven NedCar, een droomscenario lijkt geworden.

Medewerkers van NedCar die tot de doorstart van de fabriek in 2015 zijn aangewezen op een WW-uitkering, kunnen door de gemeente Sittard-Geleen worden ingezet voor vrijwilligerswerk als het opruimen van zwerfvuil en bestrijden van de gladheid. De gemeente maakte maandag bekend dat ze het personeel zo „werkfit” wil houden.

„Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de mensen die niet kunnen worden gedetacheerd en zorgen ervoor dat ze gedurende die periode via vrijwilligerswerk hun arbeids­ritme houden”, aldus wethouder Meekels.

Hij denkt dat zo’n 250 medewerkers op deze manier aan de slag gaan met aanvullende werkzaamheden in de openbare ruimte die een maatschappelijke waarde hebben. Kosten van het project worden geraamd op 1,5 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer