Op pad met een opvallende bubbel

Op pad met een meer dan opvallende bubbel. De Duitse fabrikant Tabbert steelt met zijn zilverkleurige, luchtbelvormige caravan ongetwijfeld de show op Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Maar er is meer nieuws.

12 September 2003 19:14Gewijzigd op 14 November 2020 00:33

Alleen de locatie al. Negenendertig jaar lang bood de Amsterdamse RAI onderdak aan dé publieksbeurs voor kamperend Nederland. Datumtechnische en ruimteproblemen -er zal ongetwijfeld meer hebben gespeeld- waren echter verantwoordelijk voor de verhuizing naar het Utrechtse. Daar zijn ze er blij mee. En dat zouden de bezoekers ook moeten zijn, zo vindt de organisatie. „Wat ligt er nou centraler dan Utrecht?” De bezoekersaantallen -er worden er de komende week zo’n 55.000 verwacht- zullen het leren.

Ook het beurstijdstip is naar voren geschoven: van half oktober naar half september. Heel wat caravans zullen nog nauwelijks in de stalling staan. Of wellicht wacht de ’sleurhut’ nog een tochtje naar een aardige herfstvakantiebestemming. Kan nog makkelijk. En dan toch alweer de nieuwste tent- en caravanmodellen, snufjes en vindingen op een rij?

Net iets te krap
Dat is zo gek nog niet, betoogt hoofdredacteur Fred Voorbergen van het blad Kampeer & Caravan Kampioen. De tijd is er rijp voor. „Tijdens de vakantie merk je immers dat de tent toch net iets te krap begint te worden, de vouwwagen net iets te oud, de caravan net iets te groot of de kampeerauto net iets te duur.”

Van recessieverschijnselen is in de kampeerbranche weinig te merken. Sterker nog, er lijken records te sneuvelen. Voorzitter B. de Winkel van de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie (KCI) betoogde deze week dat de verkoopcijfers dit jaar richting de 25.000 stuks zullen gaan. Vorig jaar gingen er ruim 24.000 nieuwe caravans de deur uit, bijna net zo veel als in Engeland en zo’n 1400 meer dan in Duitsland.

Op de beursvloer zijn dus veel vierkante meters ingeruimd voor toercaravans. Zoals al vele jaren achtereen is de hang naar luxe en comfort terug te vinden in de collecties. Airco’s, boilers, vaste bedden: alles zoals thuis, zeg maar. ANWB-directeur G. van Woerkom durfde hier donderdag op de persdag een kanttekening bij te plaatsen. Of de heren fabrikanten en de campings er alsjeblieft rekening mee willen houden dat er „nog altijd honderdduizenden kampeerders” zijn die zich helemaal niets kunnen voorstellen bij een dergelijke trend. „Soms spelen de financiën hierbij een rol. Maar lang niet altijd. Het zijn vaak mensen die soberheid zien als een van de charmes van het kamperen. Back to basics.”

Bepaald niet basic is het opvallende paradepaardje van Tabbert. De fabrikant noemt de ruim 20.000 euro kostende T@b XL een ”cult object”. De XL, met een reservewiel pontificaal achterop, is de volwassen variant van een soortgelijk klein broertje dat twee jaar geleden om de hoek kwam kijken. Je moet er maar mee op pad durven.

Tuinieren in vouwwagen
Nog iets om de ogen even bij uit te wrijven: op de stand van Holtkamper staat een vouwwagen die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot een echte tuinkas. De bruingetinte folie met zonnefilter gaat jarenlang mee, beweert de producent. De voordelen zijn legio: zo hoeft de vouwwagen niet naar de stalling en de eigenaar heeft een tijdelijke kas in de tuin waar hij naar hartelust kan tuinieren. Het is ook bij deze noviteit nog maar de vraag hoeveel kopers van nieuwe vouwwagens (jaarlijks zo’n 5000) zich aangesproken zullen voelen door de vinding van Holtkamper.

Op het gebied van kampeerauto’s is Nederland een kleine speler. Vorig jaar wisten de dealers er -naar schatting- tussen de 600 en 700 af te zetten. In vergelijking met landen als Duitsland (ruim 17.000), Frankrijk (bijna 16.000) en Italië (ruim 10.000) niet meer dan kruimelwerk. Henry Arends van Volkswagen Campercentrum Nederland -een Pon-dochter- wijt dat voor een deel aan de prijs. Nederland is voor campers een relatief duur land in verband met de BPM, een aanschafbelasting voor auto’s en motoren. „Op caravans zit die heffing niet.”

Volkswagen presenteert in Utrecht de nieuwe California, die vanaf volgend jaar april in Nederland leverbaar is. Voor ongeveer 50.000 euro kan de kampeerder op stap met een bus waarin over elke kubieke centimeter is nagedacht. Een elektrisch te bedienen hefdak maakt rechtop staan bij het minikeukenblokje mogelijk. Zo tegen de nacht biedt de bovenruimte plaats aan twee slapers. Een verdieping lager ontstaat er dan een tweepersoons slaapbank. „Het is echt een aparte vorm van kamperen, maar wel bijzonder leuk”, weet Arends. De KCI ziet een groeiende belangstelling voor kampeerauto’s. „Met name ook bij jongere gezinnen.”

De Kampeer & Caravan Jaarbeurs duurt nog tot en met 19 september en is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur. Toegangsprijs: 11,50 euro, kinderen tot vier jaar gratis. Voor meer informatie: www.kampeercaravanjaarbeurs.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer