Onderwijs & opvoeding

Nadenken over identiteit in je schoolvak

EDE – Acht christelijke scholen kregen een half miljoen subsidie voor verbetering van hun onderwijs. Donderdag worden de resultaten gepresenteerd.

L. Vogelaar
26 September 2012 12:13Gewijzigd op 14 November 2020 23:23
Van Swetselaar. Foto CHE
Van Swetselaar. Foto CHE

”Krachtig meesterschap”, heet de stimuleringsregeling van het ministerie van Onderwijs voor projecten die de excellentie van leraren bevorderen. Tot de initiatieven die geld ontvingen behoort ”Identiteit en Kwaliteit in de leergebieden” (I&K), het project dat de Christelijke Hogeschool Ede en zeven middelbare scholen in 2010 opzetten.

Initiatiefnemer was A. A. Korevaar, toenmalig bestuurder van het Ichthus College in Veenendaal. Hij drong aan op bezinning op de doorwerking van de identiteit in alle vakken. „Jongeren hebben het nodig dat we daar bewuster mee bezig zijn”, zei hij vorig jaar in deze krant bij zijn afscheid van de school. Op het Ichthus College was daarvoor een vormings­commissie actief.

Aan het I&K-project namen acht scholen deel: de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), twee van de zeven reformatorische middelbare scholen –de Pieter Zandt in Overijssel en het Calvijn College in Zeeland–, twee orthodoxe protestants-christelijke scholengemeenschappen –naast het Ichthus College ook de Prins Maurits in Middelharnis–, twee van de vier gereformeerd vrijgemaakte middelbare scholen –GSR in Rotterdam en het Greijdanus College in Zwolle– en de enige evangelische school voor voortgezet onderwijs, de Passie in Utrecht.

„Een excellente leraar beheerst zijn vak, maar weet het ook te plaatsen binnen de identiteit van de school”, formuleert projectleider R. van Swetselaar het uitgangspunt waarmee de deelnemende scholen aan het werk gingen. „Over de pedagogische competentie van een christelijke docent is wel nagedacht. De afgelopen jaren was er in het onderwijs veel aandacht voor didactiek: hoe breng je leerstof over. Het is echter ook een uitdaging om de inhoud van je vak te verbeteren, onder meer door een verbinding te leggen met je principes. Op de scholen leefde het gevoel dat daarvoor meer aandacht nodig was.”

Het was niet de enige reden om met I&K te beginnen. „De komende jaren zwaait een generatie docenten af die tijdens hun opleiding nog hebben meegekregen hoe je identiteit en inhoud met elkaar verbindt. Van de jongere generaties docenten hebben de meesten aan een seculier instituut gestudeerd waar geen aandacht was voor de levensbeschouwelijke uitgangspunten van een vak.

Een derde reden voor dit project is dat overheid en samenleving ons steeds meer uitdagen om te laten zien wat onze identiteit in de praktijk betekent. Je kunt een naam op de gevel zetten, maar laat maar zien hoe je beginselen doorwerken en dat je daarin ook consistent bent.”

Drieslag

I&K omvat cursussen voor docenten, de opbouw van een minor op masterniveau binnen de lerarenopleiding van de CHE en het opzetten van projecten binnen de deelnemende scholen.

Er kwam een basiscursus wetenschapsfilosofie en christelijke wijsbegeerte; gratis toegankelijk voor leraren van de deelnemende scholen. „Daarbij wordt de drieslag van de wijsbegeerte der wetsidee gehanteerd: wat zie je in je vakgebied van de schepping, de zondeval en het toekomstperspectief van verlossing en voleinding?”

Elke school werkte een of meer thema’s uit, zoals globalisering, autonomie, wereldbeelden in literatuur en film, sterrenkunde, media en technologie. De docenten doordachten hun vakgebied en hielden inleidingen voor hun collega’s. Oud-leerlingen werd gevraagd terug te blikken op hun schooltijd. De leraren ontwikkelden lesmateriaal, dat door een externe deskundige werd beoordeeld.

Morgen worden tijdens een conferentie in Amersfoort de resultaten gepresenteerd. Drie hoogleraren geven er hun visie op: A. A. M. Kinneging (Leiden), P. Nullens (Leuven) en N. D. Kloosterman (Chicago).

Het project is daarmee niet afgerond, zegt Van Swetselaar. „De huidige acht scholen willen doorgaan, maar we hopen ook nieuwe partners te ontmoeten. De afgelopen twee jaar hebben we ons gericht op havo en vwo. We willen graag het vmbo erbij betrekken.

Een centrale vraag daarbij is hoe we in de huidige netwerksamenleving netwerken kunnen vormen. ”Wiskunde en geloof” is een al bestaand netwerk waarin vakgenoten van verschillende Bijbelgetrouwe scholen elkaar ontmoeten. Dat willen we graag uitbreiden. We merken dat daar behoefte aan is.”

www.ikplatform.nl


Lees ook:

Christelijke scholen krijgen half miljoen

Slapende reuzen, word wakker

Bij frans geen sport

Vertaal christelijke onderwijsvisie naar de praktijk

“Discussie over vakidentiteit heeft nauwelijks waarde”

“Leerling niet opvoeden voor sportcultuur”

“Nadenken over wat je leerlingen wilt meegeven

“Wees voorzichtig met beoordeling van het verleden”

Nadenken bij economie: geld brengt niet altijd geluk

Dieper doordenken vanuit schoolidentiteit

Verlegen met vonkjes

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer