Economie

Van Dobben verdwijnt uit supermarkt

DEN HAAG (ANP) – Het beroemde kroketten- en bitterballenmerk Van Dobben verdwijnt op termijn uit de supermarkt als gevolg van de fusie tussen de snackfabrikanten Royaan en Ad van Geloven. Dat meldde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vrijdag.

14 September 2012 17:29Gewijzigd op 14 November 2020 23:10

De NMa geeft toestemming voor de fusie tussen de eigenaars van de merken Van Dobben (Royaan) en Mora (Ad van Geloven), maar alleen als het fusiebedrijf afstand doet van Van Dobben als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens 6 jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. In de snackbar blijft Van Dobben wel gewoon verkrijgbaar.

Volgens de NMa zou de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te sterke marktpositie krijgen op het gebied van kroketten en bitterballen. Dat zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de gestelde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer