Economie

AH-klanten blijven weg om topsalaris

Het personeel van de supermarkten van Albert Heijn heeft heel wat uit te leggen aan de klanten. Veel consumenten hebben vragen over het hoge loon van topman A. Moberg.

ANP
11 September 2003 09:14Gewijzigd op 14 November 2020 00:33

„We snappen de emoties”, aldus een woordvoerder van de supermarktketen. „We hebben er ook last van.”

De 50.000 medewerkers van de winkels zien hier en daar dat klanten wegblijven. „We doen onze uiterste best om ze terug te winnen. Maar het is nog veel te vroeg om te zeggen dat klanten wegblijven. Zo werkt het in de retail: De ene dag is het drukker dan de andere. Dat heeft helemaal niets te maken met de topman.”

De woordvoerder heeft geen goed woord over voor de oproepen die zijn gedaan om de winkels te boycotten. „We proberen er met zijn vijftigduizenden wat van te maken. Het is niet eerlijk om al die mensen te treffen. We houden ons hart vast.” In de Volkskrant stond zaterdag een oproep tot een boycot van Albert Heijn.

Ook uit een onderzoek van Maurice de Hond, verricht in opdracht van het SBS-televisieprogramma Stem van Nederland, blijkt dat de honorering van Moberg invloed heeft op het koopgedrag. Van de mensen die een groot deel van hun boodschappen bij Albert Heijn doen, zegt 15 procent sinds zaterdagochtend de winkel niet meer te hebben bezocht. Ongeveer eenvijfde denkt dat zijn koopgedrag ook in de toekomst negatief door de kwestie wordt beïnvloed.

Uit het onderzoek onder 800 mensen blijkt verder dat Nederlanders in het algemeen zeer afwijzend staan tegenover de honorering van Moberg. Bijna driekwart vindt dat Ahold een andere topman moet aanstellen tegen een lager salaris.

Volgens president-commissaris H. de Ruiter van Ahold wijkt de beloning van Moberg „niet significant” af van die bij vergelijkbare ondernemingen en is ze „in feite lager” dan bij Amerikaanse branchegenoten. Ook mag volgens hem niet worden vergeten dat Ahold in dit tijdsgewricht niet valt te vergelijken met een gewone onderneming.

De president-commissaris wijst er wel op dat de raad van commissarissen en Moberg er ook voor hadden kunnen kiezen het beloningspakket van de nieuwe bestuursvoorzitter bekend te maken in de jaarrekening over 2003, die pas volgend jaar wordt gepresenteerd. Volgens hem heeft Ahold juist op deze manier laten zien transparantie belangrijk te vinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer