„Grote supermarkten zien omzet stijgen”
ROTTERDAM (ANP) – De grote supermarkten hebben in 2011 gemiddeld 3,7 procent meer omzet gedraaid dan in het jaar ervoor. Dat bleek dinsdag uit de Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte. Kleine supermarkten zagen hun omzet wel dalen, met gemiddeld 1,2 procent. Die laatste groep zag ook de winst dalen, in tegenstelling tot de grote winkels.
Volgens Deloitte merken supermarkten dat mensen besparen op uit eten gaan en eten afhalen. „Verder weten de supermarkten door de steeds ruimere openingstijden en door een consequente kostenbeheersing zich krachtig tegen de crisis te verweren.”
Veel ondernemers lieten weten positieve verwachtingen over omzet en winst te hebben voor de komende jaren. Deloitte voert het onderzoek elk jaar uit. Het ondervraagt daarvoor ondernemers en 2600 consumenten. Veel consumenten gaven aan minder uit eten te gaan, minder vaak af te halen en vaker een eigen lunchpakket mee te nemen.