Albert Heijn wil meer korting leveranciers
RIJSWIJK (ANP) – Albert Heijn heeft in een brief aan zijn leveranciers extra korting geëist. Dat bevestigde een woordvoerster van de supermarktketen dinsdag. Albert Heijn krijgt al korting omdat het een grote afnemer van producten is. Omdat het bedrijf de afgelopen maanden is gegroeid, onder meer door de overname van tientallen C1000-winkels, claimt het de extra korting van 2 procentpunt.
„Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt”, staat in de brief. „De markt is dynamisch, soms is het nodig om tussentijds zaken te wijzigen”, lichtte een woordvoerster toe. „Zo wisten we aan het begin van het jaar nog niet dat we die winkels zouden overnemen.”
Over hoe hard de eis voor de extra korting is, wilde ze alleen kwijt dat „als bedrijven opmerkingen hebben, we graag met ze in gesprek gaan”.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) wijst erop dat afspraak afspraak is en geeft aan dat gemaakte overeenkomsten niet eenzijdig kunnen worden veranderd. „Het is in strijd met de wet om eenzijdig inbreuk te maken op dit soort afspraken”, aldus Philip den Ouden, directeur van de FNLI.
AH is niet de eerste en ook niet de enige afnemer die zich op deze manier manifesteert. Ook de twee andere inkooporganisaties Superunie en Jumbo doen het volgens hem en in het buitenland gebeurt het volgens Den Ouden eveneens nu de supermarkten hun volumes zien teruglopen en de prijzen van de grondstoffen, bijvoorbeeld appels voor de appelmoes, stijgen. Het „eenzijdig pogen te wijzigen van contractafspraken is eerder gewoonte dan uitzondering aan het worden”, stelt hij. Om een einde aan de praktijken te maken pleit hij dinsdag opnieuw snel een gedragscode in te voeren waarin dit soort regels wordt aangescherpt.