Economie

Werknemers KPN willen waardering en langetermijn visie

AMSTERDAM (ANP) – De directie van KPN moet niet langer de oren laat hangen naar de aandeelhouders en meer nadruk leggen op het belang van werknemers en klanten. Dat staat in een petitie die werknemers van KPN maandagochtend aan de directie hebben aangeboden. De oproep, gesteund door verscheidene vakbonden, is ondertekend door 3625 medewerkers van het concern, ruim 10 procent van het personeelsbestand.

10 September 2012 13:09Gewijzigd op 14 November 2020 23:05

„Hoe kan het dat de directie is vergeten dat medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn van iedere onderneming?”, vraagt de petitie zich af. De werknemers zeggen het gevoel te hebben dat ze speelbal zijn geworden van aandeelhouders „en de waan van de dag”. Zij willen dat het bedrijf „in woord en daad” waardering toont, onder meer door afspraken over een verbeterd sociaal plan en een „aanvaardbare cao met daarin een structurele loonsverhoging over 2012”.

Volgens de petitie worden werknemers alleen gezien als kostenpost en worden de kortetermijnbelangen van aandeelhouders op de eerste plaats gezet. De voorgenomen verkoop van het Duitse onderdeel E-Plus blijkt ook kwaad bloed te hebben gezet. „Het kroonjuweel E-Plus wordt hals over kop te koop gezet om maar aan te tonen dat de waarde van KPN ‘in het echt’ hoger is dan 8 euro per aandeel. Wie wordt daar beter van, de klanten van KPN, de medewerkers van KPN?”

KPN moet niet steeds luisteren naar aandeelhouders, maar naar de klant, vinden de medewerkers. „Zou de klant niet in alles voorop moeten staan?! En is het niet zo dat medewerkers daar de belangrijkste bijdrage aan leveren?”

Aandeelhouders moeten een toontje lager gaan zingen, staat in de petitie. „Wanneer komt het moment dat ook de directie een streep in het zand trekt en zegt: ’wij hebben een lange termijn visie op hoe dit bedrijf te leiden en als u dat niet aanstaat, beste aandeelhouder, dan stapt u toch uit!”

KPN zegt de petitie in ontvangst te hebben genomen. Het bedrijf steekt de hand deels in eigen boezem. „Het is een belangrijk signaal. Als een deel van de medewerkers zich ondergewaardeerd voelt, moeten we beter met hen communiceren”, aldus een woordvoerder.

Na jaren het lievelingetje te zijn geweest van aandeelhouders, heeft KPN ook op de beurs het afgelopen jaar flink aan populariteit ingeboet. Afgelopen zomer kondigde het concern nog een dividendverlaging aan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer