Consumentenbond wil ritprijs per kilometer voor taxi’s
De Consumentenbond wil dat taxi’s de ritprijs volledig gaan baseren op de afgelegde kilometers. Daarnaast moeten chauffeurs hun vergunning verliezen als ze meerdere klachten krijgen van passagiers. „Zo wordt de concurrentie op de taximarkt eindelijk echt op gang gebracht en worden de rotte appels uit de mand gehaald," aldus de belangenorganisatie woensdag.
De Consumentenbond wil dat chauffeurs een duidelijke tariefkaart achter het raam van hun taxi plakken, met het telefoonnummer van het klachtenmeldpunt. De bond presenteert de voorstellen aan leden van de Tweede Kamer, die later op woensdag met minister Peijs van Verkeer en Waterstaat debatteren over het taxibeleid.
Peijs zei vorige week dat de liberalisering van de taximarkt vooralsnog is mislukt. De ritprijzen stegen in drie jaar tijd met maar liefst 25 procent. Bovendien stappen er minder mensen in een taxi en is de stratenkennis en kennis van de Nederlandse taal abominabel slecht bij sommige chauffeurs. De Tweede Kamer vindt dat de minister maximumtarieven en strenge kwaliteitseisen voor taxi’s moet invoeren om het vervoer weer aantrekkelijk te maken.
Volgens de Consumentenbond is de liberalisering mislukt doordat de tarieven niet helder zijn. Ook kunnen klanten niet kiezen omdat zij gedwongen worden de voorste vrije taxi te pakken. „Daardoor wordt slecht gedrag niet afgestraft, zoals in een gezonde markt wel gebeurt", aldus de bond.
Door alleen een prijs per kilometer te hanteren, kunnen consumenten zelf de ritprijs inschatten en vergelijken met andere taxi’s, volgens de Consumentenbond. De organisatie wil dat de regering de maximumtarieven voor ritten tijdelijk verlaagd totdat de concurrentie echt goed werkt.