Flevolijn veiliger na maatregelen politie en NS
De Flevolijn is veiliger geworden door de extra maatregelen die de politie en de Nederlandse Spoorwegen in juni hebben genomen. Dat heeft een woordvoerster van de NS dinsdag gezegd. De extra maatregelen werden ingevoerd nadat het geweld jegens het treinpersoneel op de beruchte lijn tussen Almere en Weesp was verhard.
De treinen op de Flevolijn zijn sinds juni continu bemand met politiemensen. De regiopolitie houdt verdachten zo lang mogelijk vast. Op de stations Almere, Lelystad en Weesp is ’s nachts nog maar één ingang open. Elke avond zijn er in- en uitgangscontroles op de stations langs de Flevolijn.
De lijn is vooral veiliger geworden doordat er door de extra controles minder zwartrijders zijn, zegt de NS. „Onze ervaring is toch dat zwartrijden de meeste agressie tegen het personeel veroorzaakt”, legt een woordvoerster uit.
De Flevolijn staat bekend als een van de onveiligste trajecten van Nederland. Daarom is eerder al het Convenant Flevolijn afgesloten. Daarin spraken de NS, de betrokken gemeenten en de politie maatregelen af om de overlast te beperken. Dit convenant is nog steeds van kracht.
Voor FNV Bondgenoten is een gewelddadige overval zondagavond op NS-station Hoorn-Kersenboogerd reden om te vragen om structureel bewaking en toezicht tijdens risico-uren. Dit zegt FNV-bestuurder R. Berghuis.
Een onbekende man sloeg een conductrice op het perron van achteren met een stoeptegel op haar hoofd en ging ervandoor met haar tas. De vrouw liep een hersenschudding op.
NS-station Hoorn-Kersenboogerd is al jarenlang het toneel van agressie. Vorige maand werd het met de bedreigingen aan het adres van het personeel zo ernstig, dat de NS besloot bewaking in te stellen. Op het moment van de overval was er geen bewaker meer aanwezig, omdat zijn dienst was afgelopen.
Een woordvoerder van NS zegt dat het bedrijf gaat bekijken of uitbreiding van de bewaking nodig is. „We hebben heel goed geïnventariseerd op welke uren toezicht het meest was gewenst. Daar hebben we naar gehandeld. We kijken nu of dat voldoende effectief is.
Begin mei zorgden jongeren voor zo veel problemen op een ander deel van dezelfde spoorlijn, tussen Hoorn en Enkhuizen, dat NS-personeel tijdelijk het werk neerlegde. Na een aantal maatregelen nam de overlast sterk af.