Op DaWanda wordt elke drie minuten een tas verkocht
Via DaWanda zijn roze babyschoenen te koop, van zacht leer en met een roosje erop.
De schoentjes kosten 37,50 euro en zijn gemaakt door ontwerpster Sofie Mathilde Koning. De ontwerpster verkoopt tot nu toe vier verschillende soorten in haar miniwinkeltje op dawanda.nl. Twee paren zijn nooit precies hetzelfde: dit zijn handgemaakte stappers.
DaWanda, onlinemarktplaats voor handgemaakte producten, is een verzamelplaats voor mensen als ontwerpster Koning. Creatievelingen verkopen er zelfgemaakte meubels en woonaccessoires, sieraden, en jurken op maat. Kopers kunnen grasduinen tussen originele tassen, speelgoed en kunst.
DaWanda is sinds deze maand online in Nederland. De site, die in 2006 werd opgericht in Berlijn, bestond tot voor kort alleen in het Duits, Engels en Frans. Na Nederland krijgen ook Spanje, Polen en Italië dit jaar een versie in hun eigen taal.
Deelnemers kunnen gratis een winkeltje openen op de site. Na verloop van tijd, als de zaken goed lopen, vraagt DaWanda wel een bepaald bedrag. Alle verkopers betalen provisie: 5 procent van de verkoopprijs van een product.
Intussen heeft Nederland al heel wat onlinemarktplaatsen: marktplaats.nl, speurders.nl, zoekertjes.com en nog veel meer. Maar DaWanda past daar nog prima bij, meent Sophie van Rooij, manager van DaWanda in Nederland. „Algemene platforms laten genoeg ruimte over voor gespecialiseerde”, stelt ze. „Wij sluiten aan bij een trend. Handwerken is populair; beurzen op dat gebied schieten als paddenstoelen uit de grond. Mensen worden meer individualistisch, willen mooie spullen die met liefde gemaakt zijn. Ze zijn uitgekeken op producten die bij grote ketens te koop zijn en massaal worden geproduceerd.”
Handgemaakt
Klein maakt juist kans bij DaWanda. Kleine bedrijfjes, particulieren die af en toe wat creëren. „Bij ons vind je de winkeltjes die normaal in achterafstraatjes zitten. Bestaande webshops kunnen op DaWanda terecht, maar ook schoolverlaters en ontwerpers die net van de kunstacademie komen.”
Voorwaarde is dat de producten handgemaakt of met de hand bewerkt zijn, zelf ontworpen zijn of onder vintage vallen (spullen ouder dan twintig jaar). DaWanda adviseert mensen wel een bescheiden voorraad aan te leggen voordat ze zich op de site presenteren. „Voor één of twee producten ga je geen winkeltje beginnen.”
Op de site staat alleen aanbod, geen vraag. Dawanda.nl valt daarom misschien niet helemaal onder ”peer-to-peer”-netwerken (P2P), waarover in 2011 een artikel verscheen op de Amerikaanse technologieblog TechCrunch. Bij P2P presenteren zowel vragers als aanbieders zich. Maar op andere punten doet de website wel denken aan de nieuwe soort consumentenmarktplaatsen die de auteur (Semil Shah) daar beschrijft. Kenmerkend is dat ze succesvol gebruikmaken van hedendaagse technologieën, die efficiënter handelen mogelijk maken. Voorheen ondenkbare transacties „creëren nu totaal nieuwe economieën, vrij van gevestigde merken en stevige tussenpersonen”, stelt Shah.
De wereldwijde onlinehandelsplaats eBay noemt hij P2P 1.0; nieuwe netwerken waar vragers en aanbieders elkaar vinden en waar veel wordt gedeeld, schaart hij onder P2P 2.0. De laatste richten zich op specifieke doelgroepen. Nederlandse voorbeelden van die 2.0-netwerken zijn Toogethr (voor het delen van autoritten) of Tweetjemee (onlinevrijmarkt voor eters en kokers).
Terwijl „iedereen” zich haast om online handel te drijven, zetten sommige netwerken zich in om transacties een menselijk gezicht mee te geven, signaleert Shah. Daar valt DaWanda zeker onder. Op de site verschijnen interviews met aanbieders; er worden producten en winkeltjes uitgelicht. Filmpjes laten zien hoe je een mobile voor een babywiegje maakt: ze worden „ontzettend veel” bekeken. Designers vertellen er hoe ze werken, en wat hen beweegt. „We laten een verhaal zien”, zegt manager Van Rooij.
Dagelijks contact
DaWanda doet het goed, sinds 2006. De site heeft bijna 2 miljoen leden, inclusief de 150.000 verkopers, en dagelijks verschijnen 7000 nieuwe producten op de website. Volgens het bedrijf wordt op DaWanda elke drie minuten een tas verkocht, elke minuut een sieraad én iets uit de categorie wonen en leven.
Voor die groei is het nodig dat DaWanda juist „lokaal” aanwezig is, zegt Van Rooij. In Nederland gaat een team fysiek naar nieuwe deelnemers speuren en evenementen bezoeken. Medewerkers twitteren en zijn actief op Facebook.
Want behalve de hoeveelheid en de kwaliteit van het aanbod op een handelsplatform als DaWanda is dagelijks contact cruciaal, zegt Van Rooij. Met verkopers, maar ook met klanten, want véél kopers maken de webwinkeltjes succesvol. „We moeten weten waar mensen naartoe gaan, wat ze van ons verwachten. Wij luisteren.”
Meer marktplaatsen
www.marktplaats.nl (onderdeel van eBay) is een reus; Marktplaats kent iedereen. Per dag worden daarop 300.000 nieuwe advertenties geplaatst en komen er 1,3 miljoen bezoekers langs. Er staan zo’n 7 miljoen advertenties op. Maar wie een zeker boek zoekt, maakt een grotere kans dat te vinden op www.boekwinkeltjes.nl: een gespecialiseerde website voor tweedehands boeken. Tik bijvoorbeeld ”Het geschonden geweten” van Graham Greene in, en op Marktplaats verschijnen 7 exemplaren, tegen 41 op Boekwinkeltjes. Op de laatste bieden ongeveer 6200 antiquariaten, boekhandelaren en particulieren ruim 6,2 miljoen tweedehands boeken aan. Een eigen boekwinkeltje is er te openen vanaf 1 euro per maand.
Ander voorbeeld: om een bepaald merk auto in een bepaalde kleur en een bepaalde prijs te vinden, is www.autotrack.nlhandig. Meer dan 5600 autobedrijven adverteren op AutoTrack, zo’n 85 procent van de totale Nederlandse markt. En er staan testverslagen op de site.