Kerk & religie

Prof. Kwakkel spreekt met studenten GB over openbaring

DOORN – „Als God alleen bestaat in het spreken, bestaat Hij in een woordenspel. Gods bestaan moet echter op de realiteit gebaseerd zijn. Hij moet er gewoon zijn, anders wordt het zinloos voor mij.”

Kerkredactie
23 August 2012 11:32Gewijzigd op 14 November 2020 22:48
Prof. dr. G. Kwakkel. Foto
Prof. dr. G. Kwakkel. Foto

Met die woorden nam prof. dr. G. Kwakkel woensdag afstand van de Amerikaanse oudtestamenticus Walter Brüggemann, een vooraanstaand theoloog. Prof. Kwakkel sprak tijdens de derde dag van de Gereformeerde Bondsstudieweek voor theologiestudenten over ”Het unieke van de oudtestamentische Godsopenbaring”. Het thema van de week is ”Leren spreken over God”.

Brüggemann maakt, aldus de gereformeerd vrijgemaakte hoogleraar, onderscheid tussen het kerngetuigenis van de God van Israël in het Oude Testament en het zogenoemde tegengetuigenis.

„Zo wordt in de ene tekst gezegd dat God geen berouw kent, het kerngetuigenis, en in de andere tekst dat God berouw heeft, het tegengetuigenis. Deze spanning in het godsbeeld hoort echter bij het kerngetuigenis.”

Getuigenissen zijn voor Brüggemann een 100 procent menselijke zaak. „Komt God Zelf in het Oude Testament dan niet aan het woord? Jawel, maar alleen in de vorm van Israëls getuigenis. Zelfs als God Zelf spreekt, is het een menselijk getuigenis volgens hem. Er is pas sprake van openbaring als zo’n getuigenis als waar wordt erkend. Hiermee staat Brüggemann symbool voor hoe de gemiddelde Nederlander tegen God aankijkt.”

Volgens de hoogleraar aan de Theologische Universiteit Kampen moet de hele canon in acht worden genomen als het gaat over spreken over God. „Het spreken over God moet je zoeken op het niveau van de hele canon, niet op het niveau van de losse zinnen of woorden. De Bijbel vertelt een verhaal. Dat heeft consequentie. Zo zit de openbaring in wat de schrijver van een bepaald Bijbelboek over God vertelt.”

Verschillen qua godsopenbaring in het Oude en het Nieuwe Testament wil prof. Kwakkel vooral historisch duiden. „In het Nieuwe Testament komt Gods liefde meer naar voren, maar er is geen sprake van een inhoudelijk verschil met het Oude Testament. Zijn er dan minder straf en wraak in het Nieuwe Testament? Ik zou zeggen: Vraag dat de Heere Jezus maar op Goede Vrijdag. Waar komen Gods straf en oordelen meer tot een ont­lading dan op dat moment?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer