Economie

Excuses Franse kaasmaker na belediging

PARIJS (Novum) – De Franse kaasfabrikant Bel, bekend 
van de in rode was verpakte Babybelkaasjes, heeft donderdag excuses aangeboden voor een nogal onhandige marketingactie.

10 August 2012 11:29Gewijzigd op 14 November 2020 22:35

Volgens een belangenorganisatie voor verstandelijk gehandicapten in Frankrijk, Unapei, heeft de kaasboer met de actie deze groep gehandicapten beledigd.

Afgelopen juli deelde Bel stempels uit bij de aanschaf van een netje minikaasjes. Op een van de stempels stond de zin ”des vacances de malade mental”, een uitdrukking onder jongeren die zoveel betekent als ”een vette vakantie”. Tegelijkertijd is het een woordspeling op Emmentaler, een kaassoort. Letterlijk betekent de zin echter ook ”geestelijk zieke vakantie”.

Het stempel leidde tot veel beroering op sociale media.

Unapei riep maandag op tot een boycot van de kazen van Bel. De fabrikant maakt niet alleen Babybel, maar produceert ook kaas onder de namen Leerdammer, Boursin, Kiri en La Vache Qui Rit.

Bel liet in een reactie weten dat het niet de bedoeling was iemand te beledigen. Het stempel is inmiddels uit de productie gehaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer