Nestlé zet groei door
ZURICH (ANP) – Nestlé heeft afgelopen halfjaar geprofiteerd van een sterke vraag in opkomende markten en van hogere prijzen. Dat maakte ’s werelds grootste voedingsmiddelenfabrikant donderdag bekend.
De Zwitserse producent van merken als Nescafé, Maggi, Perrier en KitKat zag de verkopen op eigen kracht vorig halfjaar met 6,6 procent stijgen tot 44,1 miljard Zwitserse frank (36,7 miljard euro). De nettowinst steeg met 9 procent naar 5,1 miljard frank.
Nestlé verwacht dat de omstandigheden op de Europese markten moeilijk blijven. Het bedrijf hield wel vast aan de verwachting dat de omzet dit jaar op eigen kracht met 5 tot 6 procent zal groeien.
Het concern boekte een groei van bijna 12 procent in de regio Azië, Oceanië en Afrika. De Amerikaanse markt nam met bijna 6 procent toe. Daar vertoonden vooral Brazilië en Mexico een sterke groei. In Europa groeide de opbrengsten met iets meer dan 2 procent.