Dick Bruna populairst in Nederlandse boekensector
Tekenaar en schrijver Dick Bruna is de meest gewaardeerde persoon van de Nederlandse boekensector. De ontwerper van Nijntje heeft een sterkere reputatie dan bestseller-schrijvers als Saskia Noort en Kluun.
Dat blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1250 Nederlanders. Dinsdag zijn de resultaten gepubliceerd.
Hoewel Dick Bruna al op leeftijd is, blijven jong en oud hem op handen dragen, zo wordt duidelijk. De 84-jarige bedenker van Nijntje wordt op de ranglijst van meest gewaardeerde personen van de boekensector gevolgd door nummer twee en drie: Jan Terlouw en Carry Slee.
De reputatie van Dick Bruna is in de afgelopen twee jaar zelfs nog wat gestegen.
Top-10 van Nederlandse schrijvers en tekenaars met de sterkste reputatie ziet er als volgt uit:
Dick Bruna
Jan Terlouw
Carry Slee
Maarten ‘t Hart
Kluun
Heleen van Royen
Saskia Noort
Jan Kruis
Adriaan van Dis
Yvonne Keuls
Grootste stijgers zijn Esther Verhoef (+56%) en Simone van der Vlugt (+43%). Alleen de populariteit van oud-politicus Jan Terlouw en die van Arnon Grunberg daalde.
Kinderboekenweek
Net als in 2010 was de Kinderboekenweek het evenement met de grootste achterban. Deze promotieperiode voor het kinderboek heeft meer aanhangers dan de reguliere Boekenweek. „Het onderzoek laat zien dat de hele bevolking het boek omarmt als het om kinderen gaat. Voor volwassenen word het lezen van boeken meer gezien als een van de vele hobby’s”, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. „Het belang van het lezende kind voor de boekensector wordt ook duidelijk als we kijken naar de positie van de literaire prijzen. De Gouden Griffel, die jaarlijks wordt uitgereikt voor het best geschreven kinderboek heeft veruit de sterkste naam in het enorme aanbod van prijzen. De bekendheid van de meeste andere prijzen is gering.”
De Slegte
De positie van de eerder dit jaar failliet verklaarde boekwinkelketen Selexyz is zwak, zo blijkt verder uit het onderzoek. Vrijwel alle ketens hebben onder een veel breder publiek hun naam gevestigd. Het besluit van de nieuwe eigenaar om de naam Selexyz te vervangen door De Slegte lijkt dan ook verstandig. Bol.com is de boekwinkel met de sterkste naam.
1250 respondenten
Voor het onderzoek zijn 1250 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de boekensector onderzocht. Daarna is voor de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie. Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse schrijvers, boekillustrators, boekwinkels, boekevenementen, boekenclubs, literaire prijzen en uitgeverijen gemeten.