Praatpaal bij de Zeelandbrug

LEWEDORP – De koninklijke familie hoeft niet te betalen, zei tolgaarder Kaashoek tegen de chauffeur die koningin Juliana en prins Bernhard naar Zeeland bracht. Maar plotseling ging het achterraampje open: de vorstin reikte 5 gulden aan en zei dat Kaashoek het wisselgeld mocht houden.

L. Vogelaar
3 August 2012 20:07Gewijzigd op 14 November 2020 22:29
Voormalig tolgaarder Kaashoek bij de Zeelandbrug. Foto RD, Henk Visscher
Voormalig tolgaarder Kaashoek bij de Zeelandbrug. Foto RD, Henk Visscher

Dat wisselgeld was 1,5 gulden. Automobilisten die de Zeelandbrug over wilden, betaalden 3,50, of kochten een strippenkaart voor een lager bedrag per rit. Het was een van de weinige plaatsen in Nederland waar 25 jaar geleden nog tol werd geheven. Toen werd de verwachting uitgesproken dat de brug in 1994 tolvrij zijn. Het werd 1993. „Ik vind het nog altijd jammer dat de tol eraf is”, zegt W. D. (Wim) Kaashoek uit Lewedorp. Zijn mooiste herinnering: „Ik heb er mijn vrouw ontmoet. Die kwam als klant langs. We zijn inmiddels 32 jaar getrouwd.”

Kaashoek woonde destijds op Noord-Beveland, en daar bevonden zich ook de tolpoorten, drie aan elke zijde. „’s Nachts was er aan elke kant één bemand; overdag normaal gesproken twee; in de zomer drie.”

Kaashoek werkte er van 1978 tot oudejaarsdag 1992. „Om 14.00 uur ging de tol eraf. Ik zei tegen een automobilist: „Als u vijf minuten wacht, mag u er gratis door.” Maar hij vond het leuk om het laatste kaartje te kopen.”

De tolpoorten verdwenen. „Het was een mooie tijd. Je praatte de hele dag, want je kende veel mensen. Soms deed je dienst als VVV; andere keren als sociaal werker. Op een overspannen man die midden in de nacht zijn huis had verlaten, hebben we ingepraat tot zijn vrouw hem mocht komen halen.

We kregen ook wel eens het verzoek van de politie om naar iemand uit te kijken. We hielden de gezochte persoon dan aan de praat tot de agenten er waren.”

De ontmoeting met een Belgisch gezin dat op Schouwen had gegeten, vergeet Kaashoek ook niet. „De man zei dat hij een enkele reis wilde betalen voor zichzelf, zijn vrouw en drie kinderen. Dat er geen enkeltjes of retourtjes waren, zei ik niet tegen hem. Maar ik zei wel dat er maar twee kinderen op de achterbank zaten. Verschrikt keek hij om, zei dat er nog eentje in het restaurant moest zitten, keerde om en maakte alsnog een retour de brug over. Een halfuurtje later was hij weer op het tolplein, waar hij het tolgeld –enkele reis– betaalde en met een compleet gezin zijn reis vervolgde.

Het dagelijkse nieuws werd ons verstrekt door de krantenchauffeurs, een paar ’s nachts en die van avondkrant RD overdag. Voor hen was er altijd een praatje en koffie.”

Wie ook ’s nachts kwam, was de Spaanse chauffeur die geen woord Nederlands sprak en alleen een briefje met ”Wiskerke Nederland” bij zich had. „Hij had de borden naar Wissenkerke gevolgd en kwam bij de tol uit. Wij wisten ook niet waar hij naartoe moest, totdat mijn collega op het idee kwam dat de man bij de firma Wiskerke moest zijn. We belden iemand van dat bedrijf. Die zei dat hij al sinds halverwege de middag op die Spaanse chauffeur zat te wachten. Hij kwam naar de tol toe en liet de chauffeur achter zich aan rijden.”

De 5 kilometer lange brug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland werd in 1965 voor 77 miljoen gulden gebouwd. Later kwam de Oosterscheldedam klaar, als gratis alternatief. „Mensen die via die route langer onderweg waren, kozen toch weer voor de Zeelandbrug. Dan maar liever betalen.”

Dit is de tweede aflevering in een serie terugblikken op gebeurtenissen die 25 jaar geleden het nieuws haalden.

Klik hier voor het artikel van 25 jaar geleden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer