Economie

„Aandeel huismerken naar 30 procent”

AMSTERDAM – Snel zal gemiddeld 30 procent van de producten in supermarkten van eigen huismerken zijn.

Redactie economie
3 August 2012 09:35Gewijzigd op 14 November 2020 22:28
Foto ANP
Foto ANP

Dat meldde het Economisch Bureau van ABN AMRO donderdag in een analyse van de branche. Het aandeel huismerken in de supermarkten bedroeg in 2006 nog ruim een vijfde. Dat is gestegen naar 28 procent vorig jaar.

Ook als straks de grens van 30 procent is bereikt, groeit volgens ABN AMRO het aandeel huismerken verder. Vooral met biologische en duurzame levensmiddelen weten supermarkten al meer winst te behalen als ze deze onder de vlag van een huismerk aan de man brengen.

ABN AMRO noemt het opvallend dat supermarkten meer huismerken zijn gaan verkopen, terwijl het prijsverschil met de A-labels juist is verkleind. Volgens het economisch bureau van de bank komt dit niet alleen door druk die is uitgeoefend op producenten van A-merken om hun prijzen te verlagen. Ook merken de winkels dat steeds meer mensen de huismerken toch wel trouw blijven. In tijden van economische crisis, als mensen op de kleintjes moeten letten, kiezen ze meer voor huismerken. Als de economie aantrekt, blijken ze niet allemaal terug te gaan naar de A-merken.

Marktonderzoeker GfK meldde donderdag dat consumenten de super­marktprijzen het afgelopen jaar gemiddeld met 2 procent zagen stijgen. Consumenten zijn steeds prijsbewuster geworden. Zij kopen meer in de aanbieding en kiezen vaker voor goedkopere varianten. Hierdoor bleven de omzetten van supermarkten in juli stabiel. Die kwamen uit op 2,48 miljard euro. Dat is 0,1 procent lager ten opzichte van dezelfde maand in 2011.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer