Robot houdt oudere in de gaten
Een robot die je bij thuiskomst aanspreekt, die naar je toe komt rijden en vraagt of je zin hebt in een spelletje of waarschuwt dat je echt te weinig drinkt. Veel mensen kunnen zich weinig bij zo’n maatje voorstellen. Stichting Smart Homes uit Eersel werkt op dit moment samen met andere partijen aan twee robots. De ene robot, CompanionAble, moet personen met milde geheugenproblemen ondersteunen bij hun dagelijkse activiteiten. De „sociale” robot Mobiserv helpt mensen op gebieden zoals voeding, gezondheid, beweging en veiligheid. Hoofddoel van het onderzoeksproject is in de toekomst bij te dragen aan het langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
Mobiserv staat rustig in een hoekje van De Slimste Woning van Nederland in Eindhoven. Het apparaat oogt vriendelijk dankzij de bol waarop ogen zijn getekend. De talrijke sensoren vallen niet op. Het touchscreen op de buik springt daarentegen nadrukkelijk in het oog. „Communicatie via het scherm verloopt goed, maar op het gebied van spraakherkenning moet er het nodige worden verbeterd”, aldus Claire Huijnen van Smart Homes.
Rond etenstijd rijdt de robot naar de aanwezigen en herinnert hen aan de lunch. Even later vertelt hij dat het mooi weer is en adviseert hij een wandeling te gaan maken. Mobiserv kan ook signaleren dat een bewoner lang geen contact met de buitenwereld heeft gehad en vragen of hij iemand moet bellen. Is een bewoner gevallen, dan rijdt de robot op hem af, informeert hoe het gaat en brengt eventueel een verbinding met een zorgcentrale tot stand.
„Om deze acties te kunnen ondernemen, moet Mobiserv wel informatie ontvangen”, vertelt Huijnen. „Hij is gekoppeld aan voorzieningen in de slimme woning en verwerkt gegevens die sensoren en camera’s hem verschaffen. Zo kan hij bijvoorbeeld via sensoren in slimme kleding nagaan of iemand voldoende heeft bewogen.”
Ouderen die kennismaakten met de robot of enkele dagen in de woning verbleven, namen een afwachtende houding aan, aldus Huijnen. „Na enkele uren vroegen ze al waarom we niet meer technologie in Mobiserv stoppen, zodat hij nog meer kan bieden.”
Herjan van den Heuvel van Smart Homes: „Mobiserv is vasthoudend. Als hij merkt dat iemand zijn medicijnen vergeet in te nemen, komt hij in actie. Hij laat het niet bij één herinnering.” „Luistert de betrokkene niet naar de goede raad, dan stuurt de robot bijvoorbeeld een sms’je naar een mantelzorger”, vult Huijnen aan.
Wat een robot voorstelt, kan allemaal aan de gebruiker worden aangepast. Van den Heuvel: „Senioren die een tijdje in deze woning verbleven, gaven aan dat Mobiserv hun structuur bood en wist te stimuleren om iets te ondernemen. Dat het initiatief vanuit de robot komt, blijkt belangrijk.”
Dit is deel 2 van een serie over domotica. Volgende week dinsdag deel 3.