Economie

„Haven verdient status aparte”

De kersverse Havenman van Jaar 2001 van Rotterdam, de 53-jarige Hans Vervat, pleit voor een status aparte voor de haven. „Concurrerende havens als Hamburg en Antwerpen hebben die al. Dan hebben we iets gelijkere kansen.”

ANP
15 January 2002 10:31Gewijzigd op 13 November 2020 23:21

Nederland blijft binnen de Europese Unie het braafste jongetje van de klas, vindt Vervat. Van strenge regelgeving bijvoorbeeld op het gebied van milieu of de doorvoer van gevaarlijke stoffen, valt absoluut niet af te wijken. „Terwijl we toch de milieudienst Rijnmond DCMR hebben om toe te zien op de handhaving wanneer wettelijke bepalingen voor Rotterdamse stuwadoors anders geïnterpreteerd worden.”

Volgens Vervat komt er bijvoorbeeld bijna geen vuurwerk meer aan in Rotterdam. „Omdat het zo snel weer weg moet zijn. Dat lukt bijna nooit binnen een paar dagen. Nu gaat het allemaal naar Antwerpen.” Vuurwerk is goedbetaalde lading, waarmee vaak goedkope lading meekomt. „Het is nog oncollegiaal ook. Van de Nederlandse overheid mogen ze in Antwerpen kennelijk wel risico’s lopen. Dat zijn toch ook collega-Europeanen?”

Vervat werd Havenman van het Jaar, een eretitel van de Rotterdamse havenpersclub Kyoto, omdat hij als een van de weinigen de afgelopen jaren, ook toen het economisch minder ging, fors investeerde in de haven. Onlangs bestelde hij twee nieuwe kranen bij het Rotterdamse Nelcon ter waarde van ongeveer 10 miljoen euro. Dit zullen de eerste kranen in Rotterdam zijn die tegelijk twee veertigvoetscontainers kunnen tillen.

De havenjournalisten vinden dat Vervat blijk heeft gegeven van echte Rotterdamse ondernemerszin. In zijn containeroverslagbedrijf Uniport groeide de overslag het afgelopen jaar met 15 procent. En dat terwijl in de gehele containersector sprake was van een lichte teruggang.

Vervat is de 21e Havenman van het Jaar. Vorig jaar werd directeur Rutger van Slobbe van P&O Nedlloyd verkozen. Hij was de drijvende kracht achter de eigen terminal van zijn bedrijf met ECT op de Maasvlakte. Andere havenmannen waren onder anderen Ton Kooren van Kotug en Interstevedoring-directeur Jan Rijsdijk. Overigens worden niet alleen ondernemers benoemd. Ook ex-havenwethouder Roel den Dunnen en ex-FNV-bestuurder Paul Rosenmöller zijn havenman.

Vervat is afkomstig uit een Rotterdamse aannemersfamilie. „Ik zat als kleuter onder de steiger waar de zandschepen voor mijn vader aanmeerden, te spelen met mijn schepje en emmer.” Maar met een partner stortte hij zich in eerste instantie in de damesconfectie. In enkele jaren tijd bouwde hij een winkelketen en een groothandel op. En hij deed tegelijk wat in de haven, omdat hij dat leuk vond. Dat „wat” was het sjorbedrijf Matrans, dat begin jaren negentig van een bedrijf met enige tientallen werknemers, na overnames van noodlijdende sjorbedrijven snel groeide.

„Toen werd het wat te gek, en heb ik de kledingpoot maar verkocht. Ik hou van de haven.” Een van die overgenomen bedrijven was Oceana, destijds nog van het Russische Transworld. Transworld was eigenlijk een Russisch staatsbedrijf, dat na de ontmanteling van de Sovjet-Unie niet overeind kon blijven. Het ging failliet. Al tijdens de onderhandelingen over Oceana aasde Vervat op het kroonjuweel van Transworld: containerreparatiebedrijf Morcon. Dat was zo’n beetje het best geoutilleerde bedrijf in die sector in Europa, omdat er veel in was geïnvesteerd.

Vervat was niet de enige die het wilde hebben. Dankzij koortsachtige onderhandelingen, waardoor hij onder andere enige honderden containers ook moest nemen, lukte het hem uiteindelijk. Met Morcon en de containers uit de failliete boedel van Transworld begon hij in de containeroverslag. Overnames van Uniport en Hanno leidden uiteindelijk tot een van de grotere onafhankelijke containeroverslagbedrijven in Rotterdam. Op termijn verwacht Vervat ook naar de eerste of tweede Maasvlakte te verkassen, al dan niet in een joint venture met een van zijn grotere klanten.

Vervat wil nu eerst consolideren. Hanno en Uniport worden in elkaar geschoven, waarbij de naam Hanno verdwijnt. Maar Vervat wil ook doorgroeien en sluit nieuwe overnames niet uit. „Een beetje als een beeldhouwer. Je moet wel door blijven gaan.” En het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Inmiddels heeft hij ook weer een damesmodezaak in het centrum van Rotterdam die draait als een tierelier. Hij heeft plannen om nog twee of drie zaken te openen. „Daar kan ik veel van mijn creativiteit in kwijt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer