Economie

Luchtvaart verdeeld over herindeling

De luchtvaartsector reageert verdeeld op het voorstel van Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine om het Nederlandse luchtruim opnieuw in te delen. Vanmiddag mocht staatssecretaris Schultz het idee in de Tweede Kamer uitleggen.

Redactie economie
2 September 2003 10:40Gewijzigd op 14 November 2020 00:31

Cerfontaine wil met een schone lei beginnen. De huidige verdeling van het luchtverkeer boven Nederland is volgens hem verouderd. Het systeem is gebaseerd op een vierbanenstelsel, terwijl Schiphol inmiddels vijf start- en landingsbanen heeft. Cerfontaine wil de evaluatie van de Luchtvaartwet in 2005 aangrijpen om te kijken naar een nieuwe indeling.

„Onrealistisch”, zegt Mendes de Leon, directeur van het Internationaal Instituut voor Lucht- en Ruimterecht van de Universiteit Leiden. Nederland kan volgens hem niet zomaar vliegroutes aanpassen. „Deze sluiten aan op Europese routes die aan de hand van Europese regelgeving zijn vastgesteld. Op korte termijn kan Nederland niets veranderen.”

Bovendien moet Nederland afwachten wat ’Europa’ beslist over de eenmaking van het Europees luchtruim. De Europese Commissie wil af van het huidige systeem waarbij elk land zijn eigen luchtruim beheert. Brussel wil het luchtruim in zogenoemde functionele blokken verdelen, die zich niks aantrekken van landsgrenzen. Pas volgend jaar wordt duidelijk of dit plan wordt ingevoerd.

Droste, decaan van de faculteit lucht- en ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft, is veel positiever over het voorstel van Cerfontaine. „Om de positie van Schiphol te handhaven, moet je voortdurend naar de beste indeling van het luchtruim kijken. Nieuwe technologie maakt heel veel mogelijk. Vliegtuigen zijn nu veel stiller dan vroeger.”

Nederland heeft wel enige flexibiliteit om los van Europese regelgeving de snelwegen voor vliegtuigen aan te passen, benadrukt Droste. „Het luchtruim is verdeeld in een militair en een civiel gedeelte. Wij mogen zelf de verhouding tussen deze twee vaststellen.”

Verder is er volgens de expert ook binnen de Europese regelgeving speling. Hij verwacht dat een eventueel nieuw luchtverkeersplan pas over een aantal jaren kan worden geïntroduceerd.

De Vereniging van Verkeersvliegers ziet de nodige haken en ogen. „Nederland ligt ingeklemd tussen onze buren. Boven de Noordzee krijg je al snel te maken met het luchtverkeer van Londen, in het oosten met Frankfurt, in het zuiden met Brussel.”

Toch is het volgens voorzitter H. de Vries het voorstel de moeite van het onderzoeken waard, als daarmee de geluidsoverlast kan worden beperkt.

Ook Benno Baksteen van het Platform voor de Nederlandse Luchtvaart pleit voor onderzoek. Het huidige systeem is misschien niet direct te veranderen, maar dat neemt niet weg dat het verstandig is onderzoek te doen. Milieudefensie is mordicus tegen. „Schiphol wil gewoon via deze weg groeien.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer