Binnenland

Hulp bij netjes afwimpelen verkooppraatjes

DEN HAAG (ANP) – Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maar omdat er toch nog volop wordt geklaagd over verkooptelefoontjes, is ConsuWijzer woensdag een campagne begonnen om mensen te helpen dit soort aanbiedingen beleefd af te slaan.

4 July 2012 11:54Gewijzigd op 14 November 2020 21:58

Ondanks bijvoorbeeld de komst van het Bel-me-niet-register komt nog steeds een derde van de klachten van mensen die zich misleid, overvallen of onder druk gezet voelen door een telefonische verkoper.

Om te voorkomen dat iemand die wordt overvallen door zo’n telefoontje en ja zegt, maar nee bedoelt, heeft ConsuWijzer op de internetpagina nieuwe hulpmiddelen geplaatst waardoor nu bijvoorbeeld ook een gesprek kan worden geoefend. Geluidsfragmenten helpen mensen te reageren op wat de verkoper zegt en de juiste antwoorden paraat te hebben.

„Het kan iedereen overkomen. Je staat niet op scherp als zo’n belletje komt en je staat te koken of zit met een huilend kind. De verkoper heeft een voorsprong. Wij geven deze tips en hopen dat mensen die gebruiken”, meldt de woordvoerster van ConsuWijzer. Bovendien zijn de extra vaardigheden ook op straat en bijvoorbeeld op de markt handig. „Je krijgt er overal mee te maken, dus het helpt als je het herkent, doorziet en goed kunt reageren.”

Reden genoeg voor minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) om te wijzen op de actie ‘Een beleefd NEE is oké’. „Deze campagne maakt duidelijk wat de rechten van de consument zijn en wil consumenten weerbaarder maken bij verkooptelefoontjes. Nee zeggen tegen een verkoper aan de telefoon kan gewoon”, aldus de minister. Als beleefd zijn toch niet helpt en de verkoper ook na drie keer netjes nee zeggen maar blijft volharden, mag het gesprek overigens best worden beëindigd. ConsuWijzer: „Als iemand niet naar jou luistert, hoef je ook niet naar hem te luisteren.”

ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid en is een initiatief van de drie toezichthouders Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer