Het boeiende leven van het muziekale wonderkind Clara Schumann
Het leven van Clara Schumann-Wieck (1819-1896), de vrouw van componist Robert Schumann, biedt voldoende stof voor een spannende thriller. Haar jeugd als muzikaal wonderkind in Leizpig; de dominante rol van haar vader, de pianopedagoog Friedrich Wieck; haar geheime liefde voor Robert Schumann en zijn strijd om met haar te mogen huwen; haar internationale optredens als virtuoos concertpianiste, terwijl ze ook acht kinderen op de wereld zette; de geestesziekte van haar man, die uiteindelijk in een gesticht overleed; de wonderlijke relatie met Johannes Brahms na het overlijden van Schumann in 1856, waar toch geen tweede huwelijk uit voortkwam: het zijn evenzoveel bouwstenen voor een boeiende biografie.
Kees van der Vloed constateert echter dat Clara Schumann buiten Duitsland vrij onbekend is gebleven, terwijl haar man in zijn composities internationaal voortleefde. Daar wilde Van der Vloed, van huis uit neerlandicus, verandering in brengen. Vandaar zijn boek onder de subtitel ”De pijn van het gemis” over deze bijzondere vrouw.
De schrijver heeft grondig voorwerk verricht en maakt dankbaar gebruik van de bronnen die hem ter beschikking stonden, waaronder de dagboeken en de brieven van Clara en Robert, waaruit op een voor de lezer prettige manier veel wordt geciteerd.
Het geheel geeft in kort bestek een boeiend beeld van het muziekleven in de 19e eeuw in Duitsland. Maar ook Nederland komt in beeld: Clara’s optredens in onder andere Utrecht en Rotterdam werden een ware triomftocht.
Boekgegevens
”Clara Schumann-Wieck. De pijn van het gemis”, door Kees van der Vloed; uitg. Aspekt, Soesterberg, 2012; ISBN 9789461531773; 200 blz.; € 18,95.