Consument

Peugeot 208: chic kleintje

Peugeot stelde zijn blik op de compacte auto eens behoorlijk bij en komt met een innovatieve opvolger voor de 207. Met de nieuwe 208 hoopt het merk heer en meester te kunnen blijven onder de kleinere modellen in een steeds competitievere markt.

Tony Vos
15 June 2012 14:28Gewijzigd op 14 November 2020 21:37
Een bescheiden formaat en originele vindingen in de vormgeving maken van de nieuwe Peugeot 208 een chique verschijning. Foto Tony Vos
Een bescheiden formaat en originele vindingen in de vormgeving maken van de nieuwe Peugeot 208 een chique verschijning. Foto Tony Vos

De 205, de 206, de 207 en de 208 vormen een logische reeks. Toch wist de 207 niet het succes van z’n voorgangers te overtreffen. Met de 208 brengt het Franse Peugeot zich opnieuw in stelling.

Waar de 207 wat pompeus en „te groot” werd gevonden, is het formaat van de 208 weer keurig net onder de 4 meter lengte. Doordat de nieuwste designelementen van Peugeot zijn toegepast, krijgt het geheel een chique uitstraling. Chroom is op beschaafde wijze aanwezig en de vlakverdeling straalt rust en harmonie uit. De verlichting springt zowel voor als achter in het oog en dat alles maakt van de 208 een frisse verschijning. Dat geldt zowel voor de drie- als voor de vijfdeurs, de twee eerste carrosserievarianten die beschikbaar zijn. Op de SW en de CC zullen we nog even moeten wachten, daarvan blijven de 207-varianten voorlopig beschikbaar.

De fantasie in de vormgeving komt in het interieur terug. De eerste aanblik is ook hier die van een chic kleintje waarbij fraaie materialen worden gebruikt die ook voor voldoende contrast zorgen, zodat de Peugeot allesbehalve saai is. De bekleding in deze Allure-uitvoering bestaat uit meerdere materialen die keurig worden gecombineerd. Ook aan de afwerking van het dashboard en de deurpanelen is veel aandacht geschonken.

Het bijzonderst blijkt het instrumentarium. Dat is fraai samengebouwd tot een langgerekte unit die dichter op de voorruit en vooral ook hoger is geplaatst dan gebruikelijk. De gedachte hierachter is dat de bestuurder over het stuur heen moet kijken om snelheid en toerental af te lezen. Ook het paneel tussen deze twee klokken is prima te zien, maar het stuur dekt wel een paar knoppen af, die gelukkig weinig gebruikt hoeven te worden. Denk aan de nulstelling van de dagteller. Het stuur zelf heeft een dikke rand, is aan de onderkant iets afgeplat en is van een opmerkelijk compact formaat. Dat was nodig om deze opstelling van de instrumenten en het eroverheen kijken mogelijk te maken.

De stoelen hebben een prima formaat en bieden door de ondersteuning een prettig comfortabele zit. Peugeot heeft de 208 voldoende hoogte gegeven, waardoor inzittenden netjes rechtop zitten en daarmee wordt ruimte bespaard. Ook op de achterbank is er genoeg hoogte aanwezig, al is de beenruimte niet meer dan normaal. Toch doet de geboden ruimte niet onder voor de 207, die qua afmetingen groter was. Kijk maar naar de bagageruimte, die met een volume van 285 liter behoorlijk ruim bemeten is.

Motorisch richt Peugeot z’n speerpunten op zuinig en compact. Zo zijn er twee volledig nieuwe driecilinders die net als de 1.4 e-HDi in aanmerking komen voor de bekende belastingvrijstellingen. De 1.6 e-HDi zit daar met zijn CO2-uitstoot net boven en kan slechts rekenen op 20 procent bijtelling. Toch is ook deze diesel een prima aanbod, vooral vanwege zijn vermogen en zijn hoge koppel. De motor komt aan 92 pk en een koppel van 230 Nm bij 1750 tpm.

Alleen jammer dat de krachtbron koud behoorlijk hoorbaar is en dat eenmaal op temperatuur ook is als er flink wordt geaccelereerd. Verder loopt de krachtige viercilinder zeer geciviliseerd. Eigenlijk vreemd dat Peugeot heeft gekozen voor een handgeschakelde vijfbak, wellicht had een zesbak in de CO2-uitstoot een belangrijk verschil gemaakt. Uiteraard zijn alle uitvoeringen van de 208 voorzien van een start-stop­systeem, waarmee onder stadse omstandigheden brandstof wordt bespaard. Sterker nog, de installatie verdient een groot compliment vanwege de perfecte en geruisloze werking. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 208 1.6 e-HDi is met net boven de 1 op 19 natuurlijk uitstekend.

Het onderstel van de 208 is qua rijdynamiek van grote klasse. Peugeot weet een goede mix van comfort en sportiviteit in te bouwen. Alleen is het extra gewicht dat de grootste diesel met zich meebrengt met name in de vering van de vooras terug te vinden, die is namelijk opmerkelijk stug en dat zou niet nodig moeten zijn. Gelukkig blijkt juist de achteras meer van Frans niveau. Een lichter motorvariant levert zonder twijfel een betere harmonie op.

De prijslijst van de 208 start vanaf 13.290 euro voor de 1.0 VTi Access driedeurs. De vijfdeurs 1.6 e-HDi Allure kost 20.800 euro. Belangrijk is ook de vanafprijs voor de belastingvrije 1.4 e-HDi: die bedraagt 16.240 euro.


Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

Topsnelheid

185 km/h

Acceleratie

11,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 19,1 km.

CO2-uitstoot

98 g/km

Energieklasse: B

interieur ++

Het interieur maakt een uitstekende indruk. De gebruikte materialen zijn van niveau, net als de kleurstelling en ook de bijzondere opstelling van het dashboard.

geluid -

Bij een koude start is de 1.6 e-HDi dieselmotor bijzonder luidruchtig en dat hoeft toch in deze tijd niet meer. Bij acceleratie helaas geldt hetzelfde.

comfort +

Het comfort van de 208 is uitstekend, maar de afvering van de vooras van deze grote diesel zou wellicht een tandje soepeler mogen zijn.

start-stop ++

Een start-stopsysteem is bij veel auto’s tegenwoordig standaard. Bij de 208 wordt het fijnste systeem ooit gebruikt dat ongemerkt afslaat en weer start.

uitstraling +

Peugeot heeft veel werk gemaakt van de uitstraling van de nieuwe 208. Vooral de vorm­geving van de verlichting en het front oogt fris.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer