Rotzooi
„Ik rotzooi maar een beetje an”, sprak Karel Appel ooit. De argeloze voorbijganger zou die uitspraak zomaar kunnen toepasssen op de Italiaanse kunstenares Lara Favaretto, de maker van dit kunstwerk in Kassel. Als hij al in de gaten heeft dat het om een kunstwerk gaat.
In Kassel opent vandaag de vijfjaarlijkse tentoonstelling ”Documenta”. Precies honderd dagen lang is de Duitse stad het decor van een grote variatie aan kunstwerken.
”Documenta” ging voor het eerst in 1955 van start; het is de belangrijkste tentoonstelling van moderne beeldende kunst in Europa. Initiatiefnemer Arnold Bode (1900-1977) wilde in een ”wereldtentoonstelling der hedendaagse kunst” werk laten zien van kunstenaars –onder wie hijzelf– die tijdens de nazitijd werden geassocieerd met Entartete Kunst – verworden kunst. In latere jaren verschoof het zwaartepunt steeds meer naar de hedendaagse kunst, in het bijzonder naar de nieuwste stromingen.
Het lijdt geen twijfel dat het kunstwerk ”Recycling landscape” van Lara Favaretto door de nazi’s zou zijn afgekeurd. Maar ook in deze tijd kan niet iedereen er waardering voor opbrengen. In Kassel betitelen de inwoners het kunstwerk al oneerbiedig als ”de schroothoop”. Maar dat komt misschien omdat ze niet in de spiegel willen kijken die de kunstenaar hen voorhoudt.
Om het met een variant op Picasso te zeggen: Niet zij maakt er een zooitje van, dat doen wij.