Nederlander koopt meer duurzaam voedsel
DEN HAAG (ANP) – Nederlanders houden bij het kopen van eten in een restaurant of supermarkt steeds meer rekening met het welzijn van mens, dier en milieu. De omzet behaald met de verkoop van duurzaam voedsel, is vorig jaar voor de tweede keer op rij met met zo'n 30 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie woensdag bekendgemaakt.
Het succes kan voor een groot deel worden verklaard door een sterke stijging in het aanbod van duurzaam vlees. Veel supermarkten hebben in 2011 hun assortiment aangepast, waardoor consumenten een grotere keuze hadden uit biologische en fairtradeproducten. De verkoop van de al langer populaire producten met een zogeheten EKO-label steeg met 134,4 miljoen euro (20,1 procent) het sterkst in 10 jaar. De omzet van producten met een Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming werd daarnaast bijna verdubbeld.
Frank Dales, de directeur van Dierenbescherming, is blij met dit succes, maar spreekt tegelijkertijd de wens uit dat een deel van de behaalde omzet voortaan zal worden gereserveerd voor voorlichting over diervriendelijke producten. Het totale marktaandeel van duurzaam voedsel groeide afgelopen jaar weliswaar met een procent, maar ligt niettemin nog steeds erg laag op 4,5 procent. Dat komt overeen met een bedrag van 1,75 miljard euro.