Economie

Muziekverkoop gedaald in 2001

De Nederlandse consument kocht in het afgelopen jaar 5,5 procent minder muziekproducten. Door prijsverhogingen daalde de omzet met slechts 3 procent. Daarentegen steeg de verkoop van lege cd-schijfjes; de laatste drie jaar van 20 naar 70 miljoen stuks. Door kopiëren van muziek zegt de handel veel omzet mis te lopen.

ANP
13 January 2002 17:31Gewijzigd op 13 November 2020 23:21

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers (NVPI) naar muziekverkoop. De grootste daling is te zien bij de verkoop van singles, 45 procent minder.

Vooral jongeren kochten minder muziek. Volgens de NVPI komen jongeren op andere manieren aan hun muziek, bijvoorbeeld door het te kopiëren of van internet te downloaden. Volgens directeur P. Solleveld ligt het niet aan de hoge prijzen. „Prijsverlagingen zijn niet de manier om jongeren terug te winnen.”

De branche wil jongeren op een andere manier terugwinnen: kopiëren moet moeilijker gemaakt worden. „Er moeten betere kopieerbeveiliging komen en goede regels tegen hacking”, zegt Solleveld. „Dat geldt ook voor internet. Via internet moet een gezonde en legale markt mogelijk zijn.”

Oprichter H. Breukhoven van Free Record Shop heeft altijd betoogd dat de teruggang in de markt komt doordat jongeren hun geld anders besteden. Vroeger ging er veel geld naar de muziek, maar nu moet muziek onder meer concurreren met mobiele telefonie en computerspelletjes. De muziekbranche deelt die mening.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer