„Vmbo'ers klagen minder over examen”
AMSTERDAM (ANP) – De 106.000 vmbo'ers die woensdag hun eindexamenperiode afsloten hebben opvallend weinig geklaagd. Nog minder dan in de jaren daarvoor. Dat komt vooral door het groeiende aantal scholieren dat de examens digitaal aflegt.
„Vmbo’ers klagen minder, dat is altijd zo geweest”, verteld Alderik Oosthoek van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren. Volgens hem hangt dit samen met tal van factoren. „Ze zijn jonger en komen daarom misschien minder snel voor hun rechten op. Maar er heerst ook niet de klaagcultuur die wij kennen van havo en vwo.”
Het verschil is opvallend. Hoewel ruim twee keer zoveel vmbo’ers als vwo’ers dit jaar examen deden, hebben de vmbo’ers duidelijk minder klachten ingediend. Ter verduidelijking: de 106.000 vmbo’ers klaagden in totaal 23.806 keer. Dat is net iets meer dan de helft van de 45.794 klachten die werden ingediend door 41.278 vwo’ers (stand van woensdagavond).
Het is niet alleen een kwestie van mentaliteit, het verschil is ook technisch verklaarbaar. Zo worden de digitale examens van het basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte vmbo niet centraal afgenomen. De datum van het examen kan per school verschillen. Het LAKS kan de antwoorden van examens daarom niet online zetten. „Als de scholieren hun examens niet kunnen nakijken, klagen ze ook minder”, aldus Oosthoek.
Volgens een woordvoerder van het College voor Examens zijn de flexibele examendata een groot voordeel voor de scholieren. „Scholen kunnen hierdoor inspelen op de eigen kandidaten. Het zou kunnen dat scholieren van vmbo BB mede daardoor minder vaak bij het LAKS klagen.”
Oosthoek heeft een andere verklaring. „Het voelt veel minder als een landelijk examen. Het lijkt alsof de school verantwoordelijk is. Misschien dat vmbo’ers minder het idee hebben dat ze met klachten bij ons terechtkunnen. Ze voelen zich wellicht wat weerlozer.”