Advertentiemarkt blijft lastig voor TMG
AMSTERDAM (ANP) - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in het eerste kwartaal opnieuw last gehad van de zwakke advertentiemarkt. Die haalde 40 procent af van het bedrijfsresultaat, zo bleek vrijdag uit een update van het mediabedrijf.
Het resultaat (ebitda) van TMG zakte vorig kwartaal tot 7,5 miljoen euro, tegen 12,5 miljoen euro een jaar eerder. Dit kwam voornamelijk door lagere inkomsten uit krantenadvertenties. Die lagen bijna 11 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2011. De opbrengsten van reclame op radio en internet namen wel toe.
Dankzij overnames stegen de totale opbrengsten van TMG met bijna 1 miljoen euro tot 137,7 miljoen euro. TMG is het moederconcern van onder meer dagblad De Telegraaf, Sky Radio en socialenetwerksite Hyves.
De advertentie-inkomsten namen bij alle krantentitels af en was het sterkst bij de huis-aan-huisbladen (min 16,5 procent). De daling werd volgens TMG nog enigszins gecompenseerd door twee extra verschijningsdagen „en de elfstedenkoorts”.
TMG verwacht in de tweede helft van het jaar te profiteren van de daling van de papierprijs, de effecten van de gecombineerde bezorging van dagbladen en de uitrol van de nieuwe strategie. Daardoor moet de daling van het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 2012 afnemen. Voor het hele jaar rekent het bedrijf nog altijd op een min van 20 procent.
TMG zette eind vorig jaar de strategie voor de komende jaren uiteen. Die voorziet onder meer in een kostenbesparingsprogramma van 70 miljoen euro, waarbij 350 van de in totaal ruim 2800 voltijdsbanen verdwijnen. Het bedrijf voert momenteel overleg met medezeggenschapsraden over de nieuwe plannen voor de strategie en verwacht dat proces in de zomer af te ronden.