Gezondheid

„Afschaffen griepprik vergt slimme stuurmanskunst”

CAPELLE A/D IJSSEL – Afschaffing van de jaarlijkse griepprik zal diplomatieke stuurmanskunst vereisen. Een bijltjesdag voor deskundigen die de prik hebben gepromoot, is echter niet aan de orde.

Binnenlandredactie
10 May 2012 11:00Gewijzigd op 14 November 2020 21:00
Foto ANP
Foto ANP

Dat zegt huisarts Hans van der Linde uit Capelle aan den IJssel naar aanleiding van het feit dat de Gezondheidsraad begin juni een debatmiddag organiseert over de vraag of de jaarlijkse griepprik nu wel of geen zin heeft.

Van der Linde ziet het debat als „eerste stap” naar het stoppen met de griepprik. Hij ziet niets in een bijltjesdag voor deskundigen die de prik hebben gepromoot. „Farmamarketing heeft ons veertig jaar lang geleidelijk in een richting geduwd. Ons allemaal, ook mij. Tientallen jaren heb ik met overtuiging als huisarts de jaarlijkse griepvaccinaties gegeven. Voortschrijdend inzicht moet ons nu anders doen besluiten, waarbij we scherper de marketing van de farmaceutische industrie evalueren.”

Van der Linde richt zijn pijlen ook op een nieuwe categorie medicijnen, de zogeheten DPP-4-remmers. Deze middelen tegen diabetes, zoals saxagliptine, sitagliptine en vildagliptine, worden volgens hem steeds meer door artsen voorgeschreven, maar „de veiligheid op lange termijn is niet bewezen, evenmin als de effectiviteit op harde eindpunten.”

De Capelse huisarts stelt dat „alle marketingtrucs weer worden toegepast, zoals het beschadigen van het concurrerende antidiabetesmedicijn Metformine door het opzetten van negatief uitvallende literatuurstudies.”

Ook heeft er veel nascholing plaats van artsen over antidiabetische middelen onder leiding van de industrie. „Daarbij worden de DPP-4-remmers langzaam maar zeker in de voorschrijfpen van de dokter gebracht. Op ronde­tafelbijeenkomsten krijgen artsen geld vanwege het leveren van ”marketinginzichten”.”

Van der Linde noemt de claim van gewichtsvermindering met DPP-4-remmers „onbewezen.” Helaas hechten artsen volgens Van der Linde geloof aan reclamepraat door deskundigen met belangen in de farmasector. „Diabetologen die door de industrie betaald onderzoek doen, zwijgen uit welbegrepen eigenbelang als ze moeten praten en praten als ze moeten zwijgen. Advertenties in de medische vakbladen betreffen voor meer dan 50 procent deze nieuwe antidiabetica. Zij zullen en moeten op de markt komen. Wereldwijd staan er honderden miljarden op het spel.”

De Capelse huisarts vraagt zich af waarom artsenorganisaties werkeloos toekijken en waarom zij de overheid niet de hand reiken in pogingen om de zorgkosten in de hand te houden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer