Economie

Minder klachten over financiële instellingen

DEN HAAG (ANP) – Consumenten hebben vorig jaar 12 procent minder klachten over financiële instellingen ingediend bij het financiële klachteninstituut Kifid dan in 2010. Dat blijkt uit het jaarverslag van Kifid, dat vrijdag is gepubliceerd.

20 April 2012 11:46Gewijzigd op 14 November 2020 20:37

Het aantal klachten liep terug van 7347 tot 6450. De daling komt volgens Kifid doordat banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners hun eigen klachtenbehandeling hebben verbeterd. Ook begint het effect van de bankencrisis weg te ebben. In 2009, op het hoogtepunt van die crisis, kwam er een recordaantal van 7818 klachten binnen.

Klachten kunnen bij Kifid worden ingediend bij de ombudsman, bij de geschillencommissie en bij de commissie van beroep. Volgens het jaarverslag bereikte de ombudsman in 33 procent van de gevallen een gunstig resultaat voor de consument. Bij de geschillencommissie ligt dit aantal op circa 40 procent van de zaken die tijdens een zitting worden behandeld.

Van het totaal aantal klachten bij Kifid ging 30 procent over schadeverzekeringen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer