Kamer voorziet praktische bezwaren bij verruiming schoolstichting
DEN HAAG – De Onderwijsraad presenteert donderdag zijn advies over bijzonder onderwijs. Naar verwachting de raad dit artikel onaangetast laten, maar wel pleiten voor een ruimere toepassing ervan, schrijft het Nederlands Dagblad donderdag.
Dat bleek donderdagmiddag nadat de Onderwijsraad een advies uitbracht over de betekenis van artikel 23 van de Grondwet waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd. Volgens de voorzitter van de Onderwijsraad, prof. Geert ten Dam, is de vrijheid van onderwijs van „grote waarde.” Ze stelde tijdens de presentatie: „Het maakt variëteit in het onderwijs mogelijk en sluit zo aan bij de grote maatschappelijke verscheidenheid die ons land kenmerkt.”
Omdat de verschillende levensvisies van burgers niet overeenkomen met de vroegere zuilen, moet er meer ruimte komen voor het stichten van scholen, zo stelt de raad voor. Als een nieuwe onderwijsinstelling voldoende leerlingen heeft en vooraf deugdelijk onderwijs garandeert, moet recht krijgen op bekostiging door de overheid. Op dit moment mogen alleen nieuwe scholen van officieel erkende richtingen worden gesticht, bijvoorbeeld rooms-katholieke, protestants-christelijke of reformatorische.
De Onderwijsraad zou verder graag zien dat voorafgaande aan de eerste bekostiging ook wordt getoetst of de school past binnen de democratische rechtsstaat. In een toelichting zei voorzitter Van Dam dat daarmee niet minderheidsopvattingen over de positie van man en vrouw of over homoseksualiteit worden bedoeld, maar meer of het onderwijs de rechtsstaat ondermijnt, bijvoorbeeld door geweld aan te moedigen.
De meeste fracties in de Tweede Kamer staat op zich positief tegenover het richtingvrij plannen van scholen. De christelijke partijen CDA en SGP zijn ronduit positief. D66 en PvdA kijken er ook met een positieve insteek naar. VVD-Kamerlid Elias wil het rapport eerst bestuderen, maar stelde wel dat de vrijheid van onderwijs voor de liberalen „een groot goed” is.
De koepel voor het christelijk onderwijs, de Besturenraad, en de koepel voor reformatorisch onderwijs, de VGS, zijn blij dat de Onderwijs de waarde van artikel 23 van de Grondwet benadrukt. Ze denken wel dat de regering allerlei extra voorwaarden aan schoolstichting zal gaan verbinden om te voorkomen dat de ene na de andere nieuwe school wordt opgericht als er ontevredenheid bestaat over de koers van een bestaande school.