Economie

Rotterdam krijgt nieuwe containerverbinding

De haven van Rotterdam heeft met de nieuwe MedPac Service van rederij Italia Line een belangrijke verbinding gekregen voor containervervoer met Zuid-Europa en Midden- en Noord-Amerika.

ANP
12 August 2003 10:03Gewijzigd op 14 November 2020 00:29

Vooral van het verkeer met groeiende economieën, zoals Mexico en Colombia, verwacht het havenbedrijf veel. „De dienst verbindt markten die tot nu toe alleen indirect bereikbaar waren”, zegt een woordvoerder van het havenbedrijf Rotterdam.

Maandagnacht vertrok als eerste schip in de MedPac Service de ”Cielo di San Francisco” vanaf de Home Terminal van containeroverslagbedrijf ECT. Rederij Italia laat zes schepen varen, waarop telkens 2400 containers passen. Om de elf dagen doet een van de schepen Rotterdam aan.

Zusterrederijen Contship, TMM en Lykes kunnen ook van de dienst gebruikmaken. Vanaf Rotterdam varen de schepen naar Valencia, Livorno, Genua en Fos (bij Marseille). Vervolgens steken ze de oceaan over. Na Puerto Rico, Colombia en het Panamakanaal doen ze vier grote havens aan de Noord-Amerikaanse westkust aan: Long Beach, Vancouver, Portland en Oakland. Terug gaat het langs havens in Mexico, Guatemala, Panama en weer Colombia naar het Engelse Thamesport en Rotterdam.

Op de heenroute werden in 2002 84.000 containers vervoerd, 9 procent meer dan in het jaar ervoor. In de andere richting waren dat bijna 41.000 containers, een groei van 28 procent. Het retourtraject lijkt voor Rotterdam de meeste potentie te bieden.

Met name Mexico zit economisch in de lift. Het land streefde in 2001 met een bruto binnenlands product (bbp) van 620 miljard dollar Brazilië voorbij als de grootste exporteur van goederen en diensten in Latijns-Amerika. Deze positie dankt het land vooral aan de sterke handelsrelaties met de Verenigde Staten.

President Vicente Fox van Mexico wil intensievere economische banden met Europa en heeft Rotterdam als logisch concentratiepunt genoemd. In 2002 steeg het totale containerverkeer Rotterdam-Mexico met 25 procent tot 10.500 containers. Vanaf Rotterdam naar de Italiaanse en mediterrane Spaanse havens bedroeg in 2002 de groei 70 procent, tot 27.000 containers.

„Ook van de verbinding met Colombia verwachten we wat”, zegt de woordvoerder. „We lezen hier alleen over de ellende rond drugs en politiek, maar economisch gaat het met het land niet slecht. De mensen in Colombia vragen naar luxeproducten en de export bestaat vooral uit voedingsmiddelen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer