Onderzoek: hufterigheid op sociale media valt mee
Sociale media, dat is ongenuanceerd en ongegeneerd reageren. Primair, bot en overwegend negatief. Of toch niet?
In de praktijk valt het mee, als we het onderzoek van online magazine Customer Talk en onderzoeksbureau Service Check mogen geloven. Zij onderzochten 63.131 tweets die werden verstuurd naar telecom- en energiebedrijven. En wat blijkt? Slechts drie procent van alle berichten die via Twitter over en naar dergelijke bedrijven wordt verstuurd, bevat ‘huftertaal’. Extreem negatief taalgebruik dus.
Het percentage negatieve berichten in de energiebranche is één procent van alle tweets. Van deze berichten wordt twee procent doorgestuurd, ofwel geretweet. Extreem negatief taalgebruik wordt in de telecomsector vaker geretweet dan in de energiebranche.
In de telecombranche ligt het aantal tweets met extreem negatief taalgebruik iets hoger, namelijk op twee procent. Vooral de grote telecomspelers, zoals T-mobile, Vodafone, Tele 2 en Ziggo, moeten het ontgelden, aldus de onderzoekers. Het aantal ‘hufterberichten’ ligt bij deze spelers op maar liefst vier procent. Naast het hogere aantal tweets dat wordt verstuurd naar deze bedrijven, ligt het aantal retweets van de negatieve berichten in deze branche ook hoger, namelijk op elf procent.