De markt op met een briljant idee
Totdat de senz° stormparaplu bestond, waaiden parapu’s voortdurend binnenstebuiten en werden er aan één stuk door nieuwe gekocht. Toen de drie studenten Gerwin Hoogendoorn, Gerard Kool en Philip Hess in 2006 een asymmetrisch model paraplu op de markt brachten, kwam daar enigszins verandering in. Mensen konden nu kiezen voor een duurzaam exemplaar bij wind dat niet omklapt. Van het nieuwe model werden wereldwijd honderdduizenden exemplaren verkocht: in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.
Dat succes begon met een idee – met ergenis over drie binnenstebuiten gewaaide paraplu’s in één week, in feite. Het boekje ”Ik heb een goed idee. Wat nu?” gaat over dat soort ideeën: hoe wordt een idee een succesvol product? Hoe weet je dat jouw idee inderdaad goed is, en wat moet je daarna doen?
Behalve zeven praktische stappen –zoals: analyseer het idee, kies de markt, regel bescherming– beschrijft de auteur zes succesverhalen. De stormparaplu is er een van, en het iPhoneprogrammaatje ”Trein”, dat in 2008, 2009 en 2010 werd uitgeroepen tot de beste betaalde app van Nederland. Achter de Treinapp zit Dennis Stevense, die zich in 2008 in een zomervakantie over een nieuwe app boog die actuele reisinformatie verschaft.
”Ik heb een goed idee” (achtste, herziene druk inmiddels, sinds de eerste druk in 2004) is inspirerend voor ondernemers in spe. Het boek biedt wijze tips (naar wie moet je toe met je briljante idee) en ervaringsverhalen, waaruit blijkt dat enige eigenwijsheid handig is om een idee op de markt te krijgen.
Boekgegevens
”Ik heb een goed idee. Wat nu?”, door Jasper Baggerman, uitg. Quiz & Co, Den Haag, 2011; ISBN 978 90 78369 004; 139 blz.; € 14,95.