GSK gaat concurrentie aan op ’aidsmarkt’
LONDEN (ANP/RTR) – Een nieuwe medicijn tegen aids van de Britse farmaceutische onderneming GlaxoSmithKline (GSK) en haar Japanse partner Shionogi blijkt net zo effectief te zijn als dat van de Amerikaanse concurrent Merck & Co’s. Het verschil is dat het GSK-product slechts een keer per dag behoeft te worden ingenomen, terwijl het medicijn van Merck en Co’s twee keer per dag moet worden geslikt. Dat is naar voren gekomen uit een klinische studie, meldden GSK en Shionogi maandag.
Volgens analisten heeft het nieuwe medicijn de potentie van een jaarlijkse omzet van 1 miljard dollar. Vooral het feit dat het geneesmiddel maar een keer per dag hoeft te worden geslikt, is een grote aantrekkingskracht, denken de analisten.
GSK was in het verleden leidend op de markt voor medicijnen tegen aids, maar moest die positie de afgelopen jaren prijsgeven aan haar rivalen. Het vergelijkbare aidsmedicijn van Merck & Co’s, Isentress, was vorig jaar goed voor een omzet van 1,4 miljard dollar.
Het GSK-medicijn moet nog een uitgebreide test ondergaan voordat het aan de toezichthouders kan worden voorgelegd ter goedkeuring.