Economie

Oplage kranten blijft dalen

AMSTERDAM (ANP) – De betaalde oplage van Nederlandse kranten is in het vierde kwartaal van vorig jaar opnieuw gedaald. Dat blijkt uit cijfers die dinsdag zijn gepresenteerd door het Instituut voor Media Auditing (HOI).

27 March 2012 11:01Gewijzigd op 14 November 2020 20:08
beeld ANP
beeld ANP

De daling betrof bijna alle landelijke en regionale dagbladen. Zo nam de betaalde oplage van De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, met circa 36.000 exemplaren af ten opzichte van het vierde kwartaal van 2010, tot 529.188 kranten per dag. Het Algemeen Dagblad zakte met bijna 7000 betaalde kranten tot 391.685 exemplaren per dag.

Bij NRC was voor het derde kwartaal op rij sprake van een stijging. De betaalde oplage van NRC Handelsblad klom met bijna 7000 stuks naar 189.452. Van nrc.next werden vorig kwartaal dagelijks ruim 75.000 betaalde exemplaren verspreid. Dat waren er bijna 4000 meer dan een jaar eerder.

De meeste gratis dagbladen gingen ook achteruit. Zowel van Metro als van Spits werden vorig kwartaal dagelijks ruim 30.000 minder exemplaren verspreid. De oplage van Metro zakte daardoor naar 440.000, die van Spits daalde naar bijna 362.000.

De Pers klom wel. In een van de laatste kwartalen van zijn bestaan als papieren krant groeide het kleinste landelijke gratis dagblad met 14.000 kranten tot een dagelijkse oplage van ruim 292.000.

Onder de regionale kranten boekte alleen het Friesch Dagblad een kleine plus. Die titel zag de betaalde oplage groeien van 13.378 naar 14.523 kranten per dag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer