Veel hogere winst voor SanomaWSOY
Het Finse mediaconcern SanomaWSOY heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de winst flink zien toenemen tot 42,6 miljoen euro. In dezelfde periode van 2002 bedroeg die winst 10,3 miljoen euro.
Kostenbesparingen lagen aan de basis van de forse winstgroei, aldus het bedrijf uit Finland donderdag. Daarnaast had het mediaconcern lagere rentelasten dan in het tweede kwartaal in 2002. De omzet kwam uit op 599,3 miljoen euro, tegen 584,5 miljoen euro.
SanomaWSOY is in Nederland uitgever van een groot aantal tijdschriften zoals Libelle, Marie Claire en Donald Duck. Het Finse bedrijf kocht de Nederlandse tijdschriften in 2001 van VNU. Daarnaast is SanomaWSOY actief in acht andere Europese landen.
De omzet nam over de eerste zes maanden van dit jaar met 1,7 procent toe tot 1,2 miljard euro. De winst steeg tot 75,3 miljoen euro. Dat is 32,7 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2002. De winst werd positief beïnvloed door een eenmalige bate van 12 miljoen euro uit de verkoop van de aandelen in het Noorse bedrijf Company A-pressen ASA.
De tijdschriftentak blijft kwakkelen. Het onderdeel Sanoma Magazines zag de omzet in de eerste helft van dit jaar met 1,9 procent slinken tot 483,1 miljoen euro. De winst kwam uit op 32 miljoen euro, dat is 7,5 procent lager dan in de eerste zes maanden van vorig jaar.
Voor de rest van dit jaar ziet het bedrijf nog geen direct herstel van de markt. „Media-advertenties herstellen heel traag in de landen waarin SanomaWSOY operationeel is”, zo meldt het bedrijf in een schriftelijke toelichting. Door kostenbesparingen, stroomlijning van het bedrijf en beter management zal het operationele resultaat de rest van dit jaar aanzienlijk groeien. Een cijfer wordt echter niet genoemd.