Nieuwe Polo: kleintjes worden groot
Kleintjes worden groot. Dat is een wetmatigheid die niet alleen de natuur in haar greep houdt, maar ook de automobielindustrie niet onberoerd laat. Het kleintje van Volkswagen is in de loop der jaren steeds groter geworden. Zo groot zelfs dat er ruimte ontstond voor een model onder de Polo: de Lupo. En zo groot dat de vierde generatie Polo nagenoeg net zo groot is als voorgaande generaties van de Golf. De vraag rijst of de Polo behalve groter ook volwassener geworden is.
Volkswagens zijn eigenlijk nooit spectaculaire auto’s om te zien. De automobielen uit Wolfsburg kenmerken zich doorgaans door een degelijke en robuuste uitstraling die bij de grote massa in goede aarde valt. Het merk veroorlooft zich zelden gewaagde stijlelementen en voordat de opzienbarende New Beetle er kwam, schijnen er in de directiekamers verhitte discussies te zijn gevoerd.
Wanneer het marktniches betreft, wil Volkswagen nog wel eens wat ondeugends laten zien. De volumemodellen daarentegen zijn doorgaans behoudend, zo niet saai gestileerd. De nieuwe Volkswagen Polo is ook zo’n keurige auto. Meteen herkenbaar als Volkswagen. Niet in de laatste plaats door de enorme emblemen die in de grille en op het kofferdeksel gemonteerd zijn. De voorzijde is het karakteristiekst. De dubbele ronde koplampen kennen we van de Lupo, al liggen ze voor de gelegenheid in een schuiner vak. Recht van achteren lijkt de Polo op een kruising tussen een Golf en een Lupo. En dat derde zijruitje komt ook heel bekend voor.
Volkswagen mikt op een breed publiek. Dat mag ook wel, want er komen straks jaarlijks 400.000 nieuwe Polo’s de fabrieken uitrollen. En behalve met Polo’s bewerkt het Volkswagenconcern hetzelfde segment ook met de Skoda Fabia en de Seat Ibiza. De Polo deelt met dit tweetal niet alleen de doelgroep, maar ook de bodemplaat. Daarnaast delen de auto’s talloze technische componenten zoals motoren, transmissies en wielophangingen.
Motormanagement
Nieuw is dat Volkswagen de Polo aanbiedt met zowel drie- als viercilindermotoren. Zo zijn er twee driecilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter, met naar keuze twee of vier kleppen per cilinder. Verder zijn er twee 1,4 liter viercilinder zestienkleppers, die als gevolg van een verschillende programmering van het motormanagement ook verschillende vermogens leveren. De dieselaars worden bediend met een driecilinder 1,4 liter direct ingespoten turbodieselmotor en twee 1,9 liter viercilinder turbodiesels, waarvan de eerste zich door een lagedruk- en de tweede door een hogedrukturbocompressor laat assisteren.
De krachtigste dieselmotor uit het leveringsprogramma deed dienst in het vooronder van de testwagen. Het betreft een kloeke machine die ook onder de motorkap van de Passat kan worden aangetroffen. Uit een cilinderinhoud van 1,9 liter wordt met behulp van een turbo bij 4000 tpm een maximumvermogen ontwikkeld. Het maximumkoppel bedraagt 240 Nm en wordt reeds bij 1800 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. Het zal niemand verbazen dat de Polo met deze machine niet bepaald een stakker is. In 7,3 seconden speert de 1090 kilogram wegende Duitser vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, om zich pas bij 188 km/h gewonnen te geven.
Schakellui
Belangrijker dan snelheid is de schakelluie wijze waarmee de auto bereden kan worden. Er is tussen 1500 en 4000 tpm meer dan voldoende trekkracht beschikbaar, zodat de auto geen moment terugschrikt voor een inhaalsprintje vanuit de vijfde versnelling. Stil is de Polo overigens niet bepaald. Zeker bij een koude start dreunt het motorgeluid nadrukkelijk het interieur binnen. En zo spaarzaam als beloofd is de Polo al evenmin. Nu is de beproefde Polo gedurende de testweek niet ontzien, maar dan nog mag een gemiddelde consumptie van 1 op 16,2 niet voorkomen als Volkswagen 1 op 20,4 belooft.
De geteste Polo Sportline is voorzien van een sportief afgestemd onderstel. Deze Polo is ten opzichte van de comfortabeler ingestelde varianten verlaagd en voorzien van steviger dempers. Verder is de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging wat sportiever afgesteld. Deze maatregelen maken van de Polo Sportline nog geen sportieve auto. De compacte Duitser voelt nog steeds comfortabel aan en weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden in het wegdek.
Stuurgevoel
In bochten voelt de Polo zich wat minder thuis. Ondanks het sportonderstel helt de auto wat meer dan gemiddeld over en ook het stuurgevoel laat wat te wensen over. Wat ons betreft zou het onderstel van de Polo Sportline wel het standaardonderstel mogen zijn waarvan ook nog een sportievere variant beschikbaar leverbaar zou zijn.
Een plus scoort de Polo met de prettig schakelende vijfbak. Verder verdient Volkswagen lof omdat de fabrikant de op een na kleinste telg standaard voorziet van ABS, twee airbags en sidebags in de voorstoelen. Verder is de Polo voorzien van adequaat reagerende schijfremmen voor en achter die voorzien zijn van een elektronische remkrachtverdeler.
Het interieur van de Polo is zoals we dat van Volkswagen gewend zijn. Het is niet oogstrelend fraai vormgegeven, maar vormt wel een doelmatige werkplek. De kwaliteit van de gebruikte materialen is, evenals de wijze waarop de zaak in elkaar steekt, simpelweg top. Net als zijn voorganger blijkt ook deze Polo een uitermate geschikte auto te zijn voor lange mensen. De stoel is in hoogte verstelbaar en kan lekker laag worden vergrendeld. Verder zijn de lengterails lang genoeg, zodat er voldoende beenruimte beschikbaar is. Om alles af te maken beschikt de auto over een stuurwiel dat in lengte en in hoogte versteld kan worden.
Sportstoelen
De kwaliteit van de sportstoelen is uitstekend. Ze zijn lekker stevig en bieden een goede zijdelingse steun. De Polo is in dit segment absoluut een koning wanneer het op binnenruimte aankomt. Volwassen kunnen een prima plekje op de achterbank vinden. En de bagageruimte van 270 liter is ook aanzienlijk.
De Polo is leverbaar in vier uitvoeringen. De basis wordt gevormd door -jawel- de Polo Basis. Behalve het complete pakket aan veiligheidsitems inclusief ABS, airbags en sidebags beschikt de Basis, die vanaf 12.871 euro leverbaar is, over zaken zoals stuurbekrachtiging, cruise control, boordcomputer, vier speakers en hoofdsteunen voor en achter.
Wie 1265 euro meer in de knip heeft, kan voor een Polo Comfortline kiezen. Behalve in centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voorziet de Polo Comfortline in zaken zoals hoogteverstelling op de voorstoelen, velours bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, leeslampjes en een regensensor. De Sportline heeft voor 955 euro extra ten opzichte van de Basis een sportonderstel, lederen stuurwiel, mistlampen in de voorbumper en bredere banden erbij. Topmodel is de Polo Highline, die ten opzichte van de Polo Comfortline indruk maakt met airconditioning, acht luidsprekers, lichtmetalen velgen en sportstoelen.
Voorspelbaar
De Volkswagen Polo is een uitstekend vervoermiddel voor mensen die een degelijke en betrouwbare auto wensen waarmee ze zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. De Polo steekt deugdelijk in elkaar, is comfortabel en bovendien standaard voorzien van de belangrijkste veiligheidsitems. Volkswagen heeft het geluk dat het gros van de consumenten kiest voor bovenstaande feiten. De nieuweling is namelijk een auto die je wel erg kunt gaan waarderen, maar waar je nooit van gaat houden. Daarvoor is de Polo gewoon te voorspelbaar en te weinig attractief.
De prijslijst daarentegen is attractiever dan voorheen. Volkswagen biedt meer ruimte, meer uitrusting en meer comfort voor nauwelijks meer munten. De Polo is inderdaad volwassener geworden.