„Patiënt weet niet wat hij moet betalen”
DEN HAAG (ANP) – Apothekers merken dat ze veel tijd aan de balie kwijt zijn om patiënten uit te leggen wat ze allemaal sinds begin dit jaar wel en niet zelf moeten betalen. Dat gaat ten koste van de zorgverlening. Dat constateert de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) op basis van eigen onderzoek onder 447 apothekers.
Begin dit jaar is marktwerking in de farmacie ingevoerd. Dat nieuwe stelsel is volgens de KNMP te gehaast doorgevoerd, waardoor er veel hinder is voor patiënten. Dat komt vooral door een gebrek aan informatie. Ook constateert de maatschappij dat patiënten ernstige gezondheidsrisico’s lopen omdat ze geen maagzuurremmers meer kopen nu ze daaraan zelf moeten bijdragen.
De KNMP is overigens geen tegenstander van de marktwerking, maar vindt wel dat er snel verbeteringen doorgevoerd moeten worden. „Met name aan de kant van de voorlichting. Daar gaan wij binnenkort over in overleg met onder meer het ministerie van Volksgezondheid, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties”, aldus een woordvoerder van de KNMP woensdag.